Tässä työssä ihan oikeasti pääsee pelastamaan ihmishenkiä!
Hälytyskeskuksellamme on sisäisesti monta eri nimitystä, kuten hälkkäri, häke, toimintamme sielu ja sydän, eikä syyttä. Tuo pääkonttorillamme Pitäjänmäessä sijaitseva hälytyskeskus vastaa siitä, että asiakkaamme ovat turvassa joka hetki – 24/7.
Jokainen koti on erilainen ja niin myös sinne asentamamme hälytysjärjestelmäkokonaisuus. Kokonaisuudesta riippumatta yhdistävänä tekijä on kuitenkin se, että kohteelta tuleviin hälytyksiin hälytyskeskuspäivystäjämme reagoivat heti. Asiakkaidemme turvallisuudesta omalta osaltaan on huolehtimassa hälytyskeskuksemme vuoroesihenkilö, Kristian, jonka työura turvallisuusalalla on alkanut jo yli kymmenen vuotta sitten.
”Hälytyskeskuspäivystäjän hommassa on tärkeintä pitää huolta asiakkaista ja heidän kodeistaan. Meillä on tosi pätevää henkilökuntaa ja korkea työmoraali. Kun hälytys tulee, niin se käsitellään mahdollisimman nopeasti. Tehtävässä ihan oikeasti pääsee pelastamaan ihmishenkiä. Meillä työn suorittaminen on vakaata ja varmaa, prosessi on vedenpitävä ja asiakkaat ovat turvassa.”
Kristianilta löytyy aikaisempaa kokemusta niin piirivartioinnista, rikoksen paljastuksesta kuin esimerkiksi arvokuljetuksesta. Hän on päätynyt Sector Alarmille yritysfuusion kautta vuonna 2016.
”Kyllä se silloin oli iso muutos, kun siirryttiin Sector Alarmille. Yllättävää oli, kun toimitusjohtaja tulee morjestamaan hälytyskeskukseen ja kysyy miten työpäivä mennyt. Ylipäätään se, että täällä on ihan erilainen henkilöstökulttuuri, työntekijöistä ollaan kiinnostuneita, pidetään 1to1 -keskusteluita ja työnantaja kannustaa meitä kouluttautumaan”.
Jo toista tutkintoa suorittamassa
Kouluttautumista Kristianilla on vuosien varrella tapahtunut niin yrityksen sisällä kuin ulkopuolellakin. Muutama vuosi sitten Kristian osallistui Fuengirolan, Espanjan toimipisteellämme järjestettyyn koulutukseen, jonka tarkoituksena oli yhtenäistää uusien työntekijöiden koulutusta eri maiden kesken samalla jakaen kokemuksia erilaisista koulutusmetodeista. Kristianin mukaan kouluttautumiseen ja ylipäätään kehittymiseen työssä on suhtauduttu positiivisesti.
”Aina näytetty vihreää valoa esihenkilöiden suunnasta. Esihenkilöt ovat tukeneet, antaneet vastuuta ja mahdollisuuden kokeilla erilaisia projekteja.”
Työn ohessa hän on suorittanut lähiesihenkilötutkinnon oppisopimuksella ja paraikaa hän on suorittamassa johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoa.
”Koen, että näistä on hyötyä ja nimenomaan, että pääsee vielä syventämään omaa osaamista esihenkilötyössä”.
Kenelle hälytyskeskuspäivystäjän rooli sitten sopii?
Kristianin mukaan hälytyskeskuspäivystäjän roolissa aikaisemmalla työhistorialla ei ole niinkään merkitystä, sen sijaan asiakaspalveluhenkisyys on avainasemassa. Lisäksi tehtävään sopii sellainen henkilö, joka työskentelee mielellään tiimissä, on valmis oppimaan uutta ja kehittämään itseään. Ylipäätään hälytyskeskuspäivystäjänä pärjää avoin ja sosiaalinen persoona.
Kristian kokee, että hänen aikaisempi kokemuksensa vartijana on tuonut hänelle laajempaa näkökulmaa hälytyskeskuspäivystäjän työhön. Toisaalta mikäli aikaisempaa taustaa ei ole, Sector Alarmilla saa kyllä kaikki eväät hälytyskeskuspäivystäjän työhön. Ainoa vaatimus on se, että vartijakortti tulee olla suoritettuna ennen työsuhteen alkua.
Merkityksellinen työ – joka päivä
Kristian on viihtynyt vuoroesihenkilön roolissa hyvin ja päivät ovat vaihtelevia. Pääsääntöisesti hän kuitenkin työskentelee edelleen hälytyskeskuspäivystäjän roolissa eli käsittelee asiakkaan kohteelta tulleita hälytyksiä. Välillä asiakaskohteella on tosi kyseessä ja silloin tulee toimia nopeasti.
“Heti tulee mieleen tilanne, kun saatiin palohälytys yrityskohteelta ja yhteyshenkilön mukaan toimistolla ei pitänyt olla ketään. Lähetin paikalle vartijan varmistamaan tilanteen, koska en saanut varmuutta tilanteesta videoyhteyden puuttumisen vuoksi. Paikalla selvisi, että henkilökunnan edustaja oli jäänyt nukkumaan sohvalle. Tiloihin oli alkanut kertymään savua, koska uunissa ollut pakastepizza oli alkanut palamaan. Tilanne saatiin onneksi hallintaan, ennen kuin mitään vakavampaa ehti sattua.”
Hälytyskeskuspäivystäjän työtehtävien lisäksi hän työskentelee avaintenhallinnan parissa, tukee päivystäjiä vaikeissa tilanteissa sekä auttaa esihenkilöitä työvuorosuunnittelussa. Kristian kokee merkityksellisenä, että välillä työssä rankkojakin tilanteita pystytään purkamaan muiden hälytyskeskuspäivystäjien ja esihenkilöiden kanssa. Työ koetaan ajoittain hyvinkin rankaksi, mutta erittäin palkitsevaksi.
”Se saa aina hymyn huulille, kun puhelimen toisessa päässä oleva asiakas kiittää ja kertoo, että meidän työskentelyllämme ja palvelulla pystyttiin pelastamaan hänen koti ja/tai ihmishenkiä. ”
Mikä tekee Suomen hälkkäristä koko Sector Alarmin parhaan hälytyskeskuksen?
Hälytyskeskuspäivystäjän roolissa työvuorot ovat useimmiten 12-tuntisia. Huumori on tärkeässä roolissa ja se antaa hyvää vastapainoa välillä raskaallekin työlle. Kristianin mukaan ei ole sattumaa, että työurat hälytyskeskuksessamme ovat pitkiä, koska siellä on hyvä olla.
”Kaikki bondaa keskenään. Yhteistyö hälytyskeskuspäivystäjien kesken on saumatonta ja tilannetajulla on suuri merkitys. Välillä pelkkä katse riittää siihen, että toinen tajuaa, että nyt on tilanne päällä ja lisäapua tarvitaan heti.”
Kristianin puheessa korostuu useamman kerran työyhteisön merkitys.
”Meillä on tosi hyvä meininki ja tilastojen valossa ollaankin kaikkien Sector Alarm maiden paras hälytyskeskus.”
Hän nostaa esille myös työolojen merkityksen, joka korostuu erityisesti, kun tehdään yhdessä tilassa töitä pitkissä vuoroissa. Hälytyskeskuksessa kaikki työpisteet ovat säädettäviä, valaistukseen on kiinnitetty huomiota, vuoron aikana on mahdollisuus käydä ulkona, työtuoleja on erilaisia yksilön tarpeet huomioiden, kehonhuoltonurkkauksessa on tarjolla erilaisia kehonhuoltovälineitä sekä lisäksi on tarjolla aina kahvia, teetä ja hedelmiä.
”Ja sitä kahvia muuten kuluu, välillä jopa paketti vuorokauteen porukan kesken.”
Työolojen lisäksi Kristian nostaa esille vuosittain järjestettävät henkilöstötapahtumat (kesäjuhlat sekä henkilöstögaala), joita hän kuvailee mahtavina tapahtumina, joissa pääsee näkemään kollegoita ympäri Suomen. Kristian kokee, että sosiaalisen median sisältö on myös edesauttanut sitä, kuinka haluttu paikka meidän hälytyskeskus on turvallisuusalalla: “Työnantaja oikeasti pitää meistä huolta”.
Kiinnostaisiko sinua työskennellä hälytyskeskuksessamme? Lue työstä lisää hälytyskeskuksemme sivuilta!