Tietosuojalausunto

Turvallisuus on erikoisalaamme, ja tämä koskee myös henkilötietojesi käsittelyä ja yksityisyydensuojan varmistamista.

Tässä tietosuojalausunnossa kuvataan, mitä henkilötietoryhmiä Sector Alarm käsittelee, mihin tarkoituksiin tällaisia tietoja kerätään ja miten voit käyttää oikeuksiasi sovellettavien tietosuojalakien, kuten yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679, mukaisesti. Napsauta alla olevaa tekstiä saadaksesi lisätietoa siitä, miten me käsittelemme henkilötietoja.

Mitä henkilötietoryhmiä käsittelemme?

Henkilötietosi kerätään yleensä sinulta tai ne luodaan, kun käytät palveluitamme, joita ovat esim. Omat sivut tai hälytysjärjestelmät. Keräämme kuitenkin joissakin tapauksissa myös lisätietoja kolmansilta osapuolilta varmistaaksemme, että meillä on oikeat ja tarvittavat tiedot. Käsittelemämme henkilötiedot voidaan luokitella seuraavasti:

Henkilöllisyyden määrittämistä koskevat tiedot, mukaan lukien nimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite, asiakasnumero, kansallinen henkilötunnus ja hälytysjärjestelmän sijainti, jos sitä ei ole asennettu kotiosoitteeseesi. Jos asiakas on yritys, käsittelemme yrityksen identiteettitietoja sekä nimetyn yhteyshenkilön / nimettyjen yhteyshenkilöiden yhteystietoja (nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite).

Rahoitustiedot, mukaan lukien maksutiedot (mukaan lukien suoraveloitussopimukset tarvittaessa). Viimeksi mainittu saadaan valtuutetuilta luottoluokituslaitoksilta.

Sopimustiedot, mukaan lukien kopio Sector Alarmin kanssa tekemästäsi sopimuksesta, sekä kaikki muut asiakirjat, jotka on allekirjoitettu rekisteröitymisvaiheessa tai myöhempien sopimusmuutosten yhteydessä (esimerkiksi jos muutat uuteen osoitteeseen). Sopimus sisältää hälytysjärjestelmän osoitteen, asiakasnumeron, paneelin tyypin sekä hinta- ja laskutustiedot.

Puhelutallenteet, mukaan lukien kaikkien hälytyskeskukseemme ja hälytyskeskuksestamme soitettujen puheluiden nauhoitukset. Ellet ole kieltäytynyt tällaisesta tallennuksesta, tallennamme osan myös asiakaspalvelukeskukseemme soitetuista puheluista.

Asiakastoiminnan tiedot, kuten tiedot omistajuuden muutoksesta, ylläpidosta ja asiakkaan yhteydenotot sekä viestintä sähköpostitse, yhteydenottolomakkeella, tekstiviestillä, chatilla (sisältäen kotisivumme chat-toiminnon, WhatsAppin ja Facebook Messengerin kautta lähetetyt chatit) ja puhelimitse saatujen tietojen avulla. Jos olet yhteydessä asiakaspalvelukeskukseemme, kirjaamme tällaisen yhteydenoton keskeiset tiedot asiakasjärjestelmäämme.

Käyttäjä- ja hälytysjärjestelmän tiedot, kuten nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite sinulle ja kaikille valtuuttamillesi kolmansille osapuolille, joille olet antanut oikeuden käyttää hälytysjärjestelmää (mukaan lukien hätäyhteystiedot, kuten perheenjäsenet ja naapurit). Tämä sisältää myös talon tyypin, paneelin tyypin ja hälytysjärjestelmän osien sijainnin sekä salasanasi ja koodisi. Hälytysjärjestelmän täsmälliset tiedot ja toimintaloki kaikelle hälytysjärjestelmän toiminnalle, mukaan lukien tiedot päälle/pois kytkemisestä, hälytyksen aktivoitumisesta ja teknisistä hälytyksistä. Integroitujen lukkojen, ovilukkojen ja älypistokkeiden hallintalaitteiden hallinta (jos nämä on asennettu).

Sovellusalustamme käyttölokitiedot, kuten tiedot toiminnastasi Sector Alarmin sovelluksessa tai verkkosivustomme Omat sivut -palvelussa, mukaan lukien kirjautuminen, matkapuhelinnumero ja laitetunnus, sovellustunnus, sovellusversio, selain / selaimen tyyppi ja versio, käyttöjärjestelmä ja puhelimen/laitteen malli sekä tiedot käyttämästäsi verkosta. Digitaalisten palvelujemme, kuten verkkosivuillamme ja sovelluksessamme olevan Omat sivut -palvelun, käyttöä säätelee erillinen käyttäjäsopimus.

Kuvat, kuten vahvistuskuvat tai videotallenteet (jos käytössä) hälytysten yhteydessä, mukaan lukien tallenteet sekä kameran alueella olevien henkilöiden videokuvan, valokuvien ja äänen suoratoisto ja edelleenlähetys. Meillä on pääsy videotallenteisiin vain, jos nimenomaisesti annat meille käyttöoikeuden Sector Alarm -sovelluksessa.

Sähköpostitiedot, kuten kootut tiedot siitä, kuinka asiakkaamme lukevat heille lähettämämme viestit, ts. onko sähköposti luettu vai ei, napsautetaanko linkkejä ja kuinka paljon aikaa kuluu ennen sähköpostin avaamista.

Liiditiedot, kuten tieto siitä, täytitkö yhteydenottolomakkeemme meidän vai kolmannen osapuolen verkkosivustolla. Käsittelemme näitä tietoja voidaksemme ottaa sinuun yhteyttä markkinointitarkoituksissa. Saatamme saada liidejä myös strategisilta kumppaneiltamme sopimuksesi tai yhteydenpitosi perusteella, esimerkiksi sellaisten ammattiliittojen tai yhdistysten, vakuutusyhtiöiden tai pankkien kautta, joiden kanssa teemme yhteistyötä.

Myyntitiedot: Käsittelemme markkinointitoimintaamme liittyviä henkilötietoja joko verkossa, puhelimitse tai henkilökohtaisesti. Tämä sisältää yhteydenottojen lukumäärän, tiedot myyjästä ja asennushenkilöstöstä, yhteydenottojen päivämäärät, yhteenvedon keskustelusta ja markkinointitoiminnan kanavan/lähteen.

Laitteiston huoltotiedot: Jos pyydät huoltoa tai ilmoitat viasta hälytysjärjestelmääsi kuuluvassa laitteessa, kirjaamme nämä tiedot ja jaamme ne asennustiimillemme, joka kirjaa tilin numeron, asiakkaan nimen, osoitteen, hälytysjärjestelmän historian ja tiedot suoritetuista tai suoritettavista huoltotoimenpiteistä. Voimme jakaa tarkkoja tietoja myös laitteistotoimittajallemme, jos sitä pidetään välttämättömänä vian korjaamiseksi.

Evästetiedot: Käytämme evästeitä, pikseleitä, komentosarjoja ja vastaavia tekniikoita verkkosivustollamme ja sovelluksessamme, jotta voimme tunnistaa sinut verkkosivustoilla, selaimissa ja laitteissa ja mukauttaa ne mieltymyksiisi, kun käytät digitaalisia alustojamme. Tällaisia tietoja ovat tiedot laitteestasi, IP-osoitteestasi, sovellustunnuksestasi, sovelluksen versiostasi, selaimestasi / selaintyypistäsi ja versiosta, käyttöjärjestelmästä ja puhelimesta/laitemallista sekä tiedot käyttämästäsi verkosta.

Lisätietoja evästekäytännöstämme. Ellei edellä ole erikseen määritelty, kaikki nämä tiedot ovat peräisin sinulta tai saatu, kun olet käyttänyt palveluitamme. Huomaa, että jos et toimita meille yllä mainittuja henkilötietoja, voi olla, että emme voi tarjota sinulle kaikkia palveluita.

Kuinka käytämme henkilötietojasi?

Seuraavassa yleiskatsauksessa esitetään tarkoitukset, joita varten käsittelemme henkilötietoja, tietoryhmät, joita käytämme näihin tarkoituksiin, sekä käsittelyn oikeusperusta.

Uusien asiakkaiden lisääminen

Jos otat meihin yhteyttä verkkosivustollamme olevan yhteydenottolomakkeen kautta, käsittelemme liiditietojasi tarjotaksemme sinulle kiinnostavia tarjouksia ja palveluja. Tämä perustuu yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan a alakohdan mukaisesti suostumukseesi, jonka annat lähettäessäsi yhteydenottolomakkeen. Jos saamme liiditietosi strategisilta kumppaneiltamme, käsittelemme näitä tietoja joko kumppanillemme antamasi suostumuksen perusteella (yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artikla 1 kohta a alakohta) tai yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohdan mukaisesti perustuen oikeutettuun etuumme markkinoida ja myydä tuotteitamme ja palveluitamme. Se, mitä oikeusperustaa sovelletaan ja kattaako se myös käsittelymme markkinointitarkoituksiin vai ei, riippuu kumppanillemme antamastasi suostumuksesta. Voit joka tapauksessa kieltäytyä vastaanottamasta meiltä markkinointiviestejä ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Kun saat meiltä markkinointiviestejä, sähköpostin alaosassa on aina ”Peru tilaus" -linkki, jonka avulla voit kieltäytyä uusista markkinointiviesteistä.

Jos haluat tulla Sector Alarmin asiakkaaksi, käsittelemme henkilötietojasi, rahoitustietojasi, sopimustietojasi, myyntitietojasi sekä käyttäjä- ja hälytysjärjestelmän tietoja voidaksemme esittää sinulle tarjouksen hälytyslaitteiden vuokraamisesta, asentaaksemme hälytysjärjestelmän sekä rekisteröidäksemme allekirjoitetun sopimuksen. Tarkistamme luottoluokituksesi arvioidaksemme, pystytkö suorittamaan kuukausimaksun, ja tämä edellyttää sitä, että käsittelemme henkilötunnustasi tietosuojalain 29 §:n mukaisesti. Kaikki edellä mainittu henkilötietojen käsittely tapahtuu yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan b alakohdan mukaisesti, jotta voimme tehdä kanssasi sopimuksen.

Asiakkuuden hallinta ja ylläpito

Kun sinusta on tullut Sector Alarmin asiakas, käsittelemme rahoitus- ja henkilötietojasi laskuttaaksemme kuukausittaiset maksut ja rekisteröidäksemme maksut kirjanpitojärjestelmiimme. Laskutusta varten tietoja käsitellään yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan b alakohdan mukaisesti kanssamme tekemäsi sopimuksen täyttämiseksi, ja kirjanpitoa varten tietoja käsitellään, jotta voimme yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c alakohdan mukaisesti täyttää kirjanpitoa ja veroilmoitusta koskevat lakisääteiset velvoitteemme.

Jos otat yhteyttä asiakaspalvelukeskukseemme, voimme äänittää puhelutallenteita, ellet ole kieltäytynyt tällaisesta äänityksestä. Näitä tallenteita käytetään laadunvarmistus- ja koulutustarkoituksiin, mikä perustuu yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohdan mukaisesti oikeutettuun etuumme varmistaa, että asiakaspalveluhenkilöstömme tarjoaa asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua. Teemme myös asiakastietokantaan merkinnän meille soittamasi puhelun luonteesta ja aiheesta, jotta voimme vastata paremmin mahdollisiin myöhempiin kyselyihisi ja kirjata mahdolliset valitukset tai puutteet. Oikeusperustamme henkilötietojen käsittelylle tätä tarkoitusta varten on yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohdan mukaisesti oikeutettu etumme tarjota sinulle paras mahdollinen asiakaskokemus ja varmistaa, että voimme jatkaa tukeamme sinulle.

Jos hälytys laukeaa, käsittelemme tunnistetietoja, kuvia sekä käyttäjä- ja hälytysjärjestelmätietoja seurantaa varten sekä voidaksemme tarvittaessa toimia hätätilanteissa (kuten tulipalot tai murrot). Tämän tarkoituksena on yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan b alakohdan mukaisesti tarjota sinulle palveluja, jotka olet meiltä ostanut. Tällaisissa tapauksissa tallennamme myös hälytyskeskuksen puhelut. Tämä perustuu yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohdan mukaisesti oikeutettuun etuumme kirjata, kuinka tällaisia hälytyksiä on seurattu palveluidemme parantamiseksi.

Jos havaitset vikoja hälytysjärjestelmässäsi tai digitaalisissa palveluissa, käsittelemme laitteiston huoltotietoja, käyttäjä- ja hälytysjärjestelmätietoja ja tunnistetietoja, jotta voimme kirjata vian, suorittaa järjestelmän huoltotoimenpiteet sekä seurata tilannetta kanssasi varmistaaksemme, että olet tyytyväinen tarjottuihin palveluihin. Mikäli on huollon ja ongelman seurannan vuoksi tarpeen, saatamme tätä tarkoitusta varten käsitellä myös sopimustietoja, rahoitustietoja sekä asiakastoiminnan tietoja. Oikeusperustamme henkilötietojen käsittelylle tätä tarkoitusta varten on yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan b alakohdan mukaisesti sopimusvelvoitteidemme täyttäminen.

Jos olet yhteydessä virtuaalisen asiakaspalvelijamme (chatbotin) kautta ilman tunnistautumista, mitään henkilötietoa ei tallenneta asiakasjärjestelmäämme. Keskusteluloki kuitenkin tallennetaan, ja sitä käytetään chatbottimme älykkyyden lisäämiseksi ja tulevien vastausten parantamiseksi. Käytämme keskustelulokia myös palvelumme laadun kehittämiseen ja henkilöstömme kouluttamiseen. Keskusteluloki poistetaan 30 päivää yhteydenottosi jälkeen. Oikeusperustamme henkilötietojen käsittelylle näihin tarkoituksiin on oikeutettu etumme, joka liittyy asiakasviestinnän optimoimiseen, viite tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohta f. Mikäli lähetät asiakaspalvelukeskukseemme chattia puhelinnumerollasi tunnistautuen joko kotisivujemme chat-toiminnon tai kolmannen osapuolen viestipalvelun (WhatsApp tai Facebook Messenger) kautta, säilytämme keskustelulokin asiakasjärjestelmässämme niin kauan kuin asiakassuhteesi on olemassa kanssamme. Tämän tarkoituksena on seurata kanssamme käymääsi viestintää, seurata mahdollisten reklamaatioiden käsittelyä, toteuttaa sisäistä koulutusta ja varmistaa palvelumme laatua, viite tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f. Sama tarkoitus on myös asiakastyytyväisyyskyselyyn antamasi vastauksen käsittelyllä.

Lisäksi käsittelemme henkilötietoja, yksilöidysti asiakastoiminnan tietoja sekä käyttäjä- ja hälytysjärjestelmätietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin ja optimoidaksemme palvelutarjontaamme sekä vuorovaikutusta asiakkaidemme kanssa. Oikeusperustamme henkilötietojen käsittelylle näihin tarkoituksiin on yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohdan mukaisesti oikeutettu etumme pyrkiä ymmärtämään asiakkaidemme tarpeita ja pyyntöjä sekä parantaa tuotteitamme ja palveluitamme.

Markkinointi ja personointi digitaalisilla alustoilla

Käsittelemme liiditietoja, sähköpostitietoja, myyntitietoja, evästetietoja ja henkilötietoja kohdentaaksemme markkinointitoimia uusille, potentiaalisille ja olemassa oleville asiakkaille. Mittaamme myös digitaalisilla alustoilla ja puhelimitse tehtävien markkinointitoimiemme vaikutusta, jotta pystymme optimoimaan markkinointistrategiaamme.

Käsittelemme henkilötietojasi, jotta voimme personoida Omat sivut-palvelussa näkemäsi sisällön sekä viestit, joita lähetämme sinulle. Tämä tarkoittaa, että sinulla on asiakastietokannassamme käyttäjäprofiili, joka perustuu asiakastoimintatietoihisi, lokitietoihin siitä, miten olet käyttänyt alustojamme, sähköpostitietoihin sekä evästetietoihin.

Käytämme markkinointitoiminnassamme segmentointia yhtenä keinona valita markkinointikampanjoiden kohderyhmä. Jos esimerkiksi aiomme julkaista kampanjan uusista sähköisistä lukoista, segmentoimme vastaanottajajoukosta pois ne asiakkaamme, joille tällaiset ovilukot on jo asennettu. Voimme käyttää segmentoinnin perustana myös maantieteellistä sijaintia, talotyyppiä ja muita oleellisia ja syrjimättömiä tekijöitä. Lisäksi teemme automaattisen analyysin asiakastietokannastamme, jotta voimme tunnistaa eri asiakasryhmille sopivat markkinointitoimet.

Markkinointitoimintamme perustuu yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohdan sekä sovellettavan markkinalainsäädännön mukaisesti oikeutettuun etuumme mainostaa tuotteitamme ja palveluitamme. Jos markkinointitoimiin vaaditaan markkinointilain mukaan suostumus, teemme tällaisia markkinointitoimia yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan a alakohdan mukaisesti vain suostumukseesi perustuen. Kaikissa tapauksissa markkinointitoimintamme noudattaa Euroopan yhteisöjen vuonna 2011 annettujen asetusten vaatimuksia (sähköiset viestintäverkot ja -palvelut) (sähköisen viestinnän tietosuoja). Näissä asetuksissa asetetaan säännöt sille, miten yritykset voivat lähettää suoramarkkinointiviestintää kuluttajille.

Laadunvarmistus ja koulutus

Keräämme, käsittelemme ja käytämme koostetusti puhelutallenteita, käyttäjä- ja hälytysjärjestelmätietoja joita tarvitaan liiketoimintamme harjoittamiseen, suorituksen mittaamiseen, suunnitteluun ja laadun parantamiseen. Oikeusperustamme on yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan mukainen.

Voimme myös suorittaa puhelutallenteiden ja asiakastoimintatietojen sekä käyttäjä- ja hälytysjärjestelmätietojen laatutestejä hyödyntääksemme tietoja työntekijöidemme seurantaan ja varmistaaksemme sen, että heidän tarjoamansa asiakaspalvelu on korkealaatuista, samoin kuin uusien työntekijöiden kouluttamiseen. Tämä perustuu yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohdan mukaisesti oikeutettuun etuumme varmistaa palvelun laatu.

Kumppanien ja toimittajien hallinta

Käsittelemme osana toimittaja- ja kumppanihallintoamme kumppaneidemme ja toimittajiemme yhteyshenkilöiden henkilötietoja sekä niiden heidän työntekijöidensä yhteystietoja, joiden kanssa olemme tekemisissä kulloistenkin palvelujen ja sopimusten toteuttamiseksi. Tämä käsittely perustuu yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohdan mukaisesti oikeutettuun etuumme olla yhteydessä fyysisiin henkilöihin silloin, kun olemme tekemisissä oikeussubjektien kanssa ja ylläpitääksemme tällaisia sopimussuhteita.

IT-hallinto ja testaus

Kaikkien henkilötietojen saatavuuden, eheyden ja luottamuksellisuuden varmistamiseksi IT-osastomme tekee jatkuvasti kirjaamista, suorituskyvyn testausta, analysointia, tunkeutumistestausta, järjestelmän valvontaa, pääsynhallintaa, vianetsintää ja tapahtumien hallintaa. Tietyllä etuoikeutetulla osalla IT-henkilöstöstämme on siis kaikkien Sector Alarmin käsittelemien henkilötietoluokkien käyttöoikeus. Käytössämme on tiukat sisäiset pääsynhallintamenettelyt sen varmistamiseksi, että kaikilla työntekijöillä on pääsy vain niihin tietoihin, joita he tarvitsevat tehtäviensä suorittamiseen työntekijöinä.

Otamme henkilötietojen saatavuuden varmistamiseksi varmuuskopiot kaikista IT-sovelluksistamme. Varmuuskopiot eivät ole aktiivisessa käytössä, ja niitä poistetaan jatkuvasti aina silloin, kun ne korvataan uudella varmuuskopiomateriaalilla.

Ennen kuin otamme käyttöön materiaalipäivityksiä mihin tahansa tärkeimpiin IT-sovelluksiimme, teemme järjestelmällisen testauksen varmistaaksemme, että toiminnallisuus pysyy asianmukaisena. Käytämme tällaisiin tarkoituksiin lähtökohtaisesti vain synteettisiä tai pseudonymisoituja tietoja, mutta testauksen viimeisessä vaiheessa voi joissakin tapauksissa olla tarpeen testata henkilötietoja. Tällaisissa tapauksissa dokumentoimme, miksi tämä on välttämätöntä, ja rajoitamme testausyleisön vain ehdottoman välttämättömään. Lisäksi testitietoihin sovelletaan tiukkoja pääsy- ja säilytysrajoituksia.

Kaikki edellä mainitut IT-osaston suorittamat toimet ovat välttämättömiä, jotta Sector Alarm pystyy suojaamaan henkilötietosi ja omat sisäiset tietonsa, ja ne perustuvat siis yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohdan mukaisesti oikeutettuun etuumme varmistaa, että tietotekniikkasovelluksiemme tietoturva on riittävä.

IT-osastomme vastaa myös tietojen poistamisesta, oikaisusta, pseudonymisoinnista sekä anonymisoinnista, jotta pystymme yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c alakohdan mukaisesti noudattamaan yleisen tietosuoja-asetuksen 13–21 artikloissa sekä 32 artiklassa säädettyjä lakisääteisiä velvoitteita.

Erityiset henkilötietoryhmät

Emme kerää, pyydä tai muutoin käsittele asiakkaidemme tai kumppaneidemme erityisryhmiin kuuluvia henkilötietoja (joita kutsutaan myös arkaluontoisiksi tiedoiksi). Jos tällaisten tietojen käsittelyä pidetään kuitenkin välttämättömänä, varmistamme, että meillä on oikeusperusta tällaiselle käsittelylle sekä yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan että 9 artiklan 2 kohdan mukaisesti.

Jos kyse on aktivoituneista hälytyksistä, joihin liittyy rikoksia (tai niiden epäilyjä), kuvien sekä käyttäjä- ja hälytysjärjestelmätietojen käsittely saattaa edellyttää sellaisten henkilötietojen käsittelyä, jotka kuuluvat yleisen tietosuoja-asetuksen 10 artiklan sekä tietosuojalain 7 §:n piiriin, jos tällaisia henkilötietoja käsitellään myöhempiä poliisitutkimuksia varten. Tavallisesti jaamme henkilötietoja poliisiviranomaisten kanssa vain pyynnöstäsi.

Kun otat yhteyttä asiakaspalvelukeskukseemme puhelimitse, viestipalvelun kautta tai sähköpostitse, älä ilmoita tällaisessa viestinnässä mitään arkaluontoisia tietoja, kuten terveystietoja. Emme koskaan kysy sinulta sähköpostitse henkilötunnustasi, salasanaasi, koodiasi tai maksutietojasi – saat lisätietoja jäljempänä olevasta Turvallisuus-osiosta.

Joissakin tapauksissa teemme yhteistyötä ammattiliittojen tai muiden järjestöjen kanssa tarjotaksemme kyseisten organisaatioiden jäsenille edullisempia hälytyspalveluja ja tuotteita. Tällaisissa tapauksissa käsittelemme jäsenyyteesi liittyviä henkilötietoja varmistaaksemme, että olet oikeutettu saamaan vain organisaation jäsenille tarkoitettuja alennuksia. Oikeusperustamme tällaiselle käsittelylle on yleisen tietosuoja-asetuksen 9 artiklan 2 kohdan a alakohdan mukainen suostumuksesi, jonka annat meille rekisteröityessäsi saamaan jäsenille tarjolla olevia etuja.

Muut tarkoitukset

Edellä määritellyn lisäksi voimme käsitellä henkilötietoja tarvittaessa oikeudellisten vaatimusten määrittämiseksi, toteuttamiseksi, puolustamiseksi tai täytäntöönpanemiseksi – esimerkiksi yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohdan ja 9 artiklan 2 kohdan f alakohdan sekä tietosuojalain 7 §:n mukaisessa riidanratkaisumenettelyssä sekä muissa tarkoituksissa, jotka eivät yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 4 kohdan mukaisesti ole ristiriidassa edellä lueteltujen tarkoitusten kanssa (esim. kirjanpitotarkoitukset tai myyntitarkoitukset).

Kenelle jaamme henkilötietojasi?

Voimme jakaa henkilötietojasi kolmansille osapuolille vain silloin, kun se on liiketoiminnan harjoittamiseksi välttämätöntä osana kanssasi tekemäämme sopimusta tai kun siihen on laillinen tai lakisääteinen velvoite. Aina kun luovutamme henkilötietojasi kolmansille osapuolille, luovutamme henkilötietojasi vain sen verran kuin tarvitaan tällaisen liiketoiminnan tarpeen tai lakisääteisen vaatimuksen täyttämiseen. Muussa tapauksessa henkilötietojasi ei paljasteta muille, ellet ole antanut suostumustasi tähän esimerkiksi edun/erikoistarjouksen tai bonusohjelman yhteydessä tai ellei meillä ole laillista velvollisuutta paljastaa tällaista tietoa.

Alla on luettelo vastaanottajaryhmistä, joille jaamme henkilötietoja. Jakaessamme henkilötietoja varmistamme aina, että meillä on asianmukaiset sopimukset ja salassapitositoumukset. Emme myy henkilötietojasi kolmansille osapuolille kaupallisiin tarkoituksiin.

Konserniyhtiöt

Olemme osa eurooppalaista Sector Alarm -konsernia, jonka määräysvaltainen yksikkö on norjalainen Sector Alarm Holding AS. Konsernin IT-osasto hallinnoi kaikkia IT-sovelluksiamme puolestamme tietojenkäsittelijänä, ja välillämme on tätä varten voimassa tietojenkäsittelysopimus. Tämä tarkoittaa sitä, että konsernin IT-osastolla on pääsy IT-sovelluksiimme tallennettuihin henkilötietoihin. Muut konsernin toimialat voivat myös pyytää henkilötietojen käyttöoikeutta analyysien tekemiseksi ja raporttien laatimiseksi myyntitilastoista, asiakastyytyväisyystutkimuksista ja vastaavista aiheista. Näin voidaan varmistaa raportointi konsernin johdolle ja hallitukselle. Kaikki IT-sovelluksiemme käyttöoikeudet myönnetään tiukan tietotarpeen perusteella ja rajoitetaan vain ehdottoman välttämättömään.

Toimittajat

Hyödynnämme toiminnassamme meille palveluita tarjoavia toimittajia, ja tällöin toimittajan on välttämätöntä käsitellä henkilötietoja voidakseen toimittaa palvelut. Jos toimittaja käsittelee henkilötietoja puolestamme, hän on tietojenkäsittelijä. Käytämme vain sellaisia tietojenkäsittelijöitä, jotka voivat taata noudattavansa sovellettavia tietosuojalakeja sekä teknisiä ja organisatorisia vaatimuksia, ja teemme aina tietojenkäsittelysopimuksen, jossa säädellään ohjeemme tietojenkäsittelijälle. Keskeisimmät toimittajaluokkamme ovat seuraavat:

  • IT-sovellusten tarjoajat: Nämä toimittajat voivat suorittaa palveluja ja ylläpitoa meille toimittamissaan IT-sovelluksissa. Siltä osin kuin heillä on pääsy henkilötietoihin tai kuin he muuten käsittelevät niitä puolestamme tietojenkäsittelijöinä, sovellamme tietojenkäsittelysopimusta. He voivat myös tallentaa tietoja palvelimilleen tai tarjoamaansa pilvipalveluun, ja tällöin he ovat tietojenkäsittelijöitämme.

  • Kumppanit: Teemme yhteistyötä sellaisten kumppaneiden kanssa, jotka hankkivat meille potentiaalisia asiakkaita. Tällaisia ovat esimerkiksi ammattiliitot ja -yhdistykset, muuttoyritykset, vakuutusyhtiöt ja muut. Nämä osapuolet eivät ole tietojenkäsittelijöitämme, ja he jakavat tietosi meille kanssasi tekemiensä sopimusten tai suostumusten perusteella.

  • Laskutus ja perintä: Tilaamme laskutus- ja perintäpalvelut ulkopuolisilta toimittajilta. Nämä toimittajat ovat tietojenkäsittelijöitämme.

  • Vartijat: Teemme yhteistyötä ammattitaitoisten vartijoiden kanssa, jotka tekevät hälytysten yhteydessä kotikäyntejä puolestamme. Jotta vartijat voivat suorittaa tehtävänsä, meidän on annettava heille nimesi ja osoitteesi sekä kaikki kyseiseen hälytystapahtumaan liittyvät tiedot.

  • Markkinointipalvelut: Käytämme Google Inc:iä ja Facebook Inc:iä markkinointiin internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Lisätietoja on evästekäytännössämme.

  • Luottoluokituslaitokset: Teemme yhteistyötä valtuutettujen luottoluokituslaitosten kanssa arvioidaksemme kykyäsi maksaa kuukausimaksu.

Poliisi ja muut viranomaiset

Sellaisen hälytyksen yhteydessä, johon liittyy murtovarkaus tai muu mahdollisesti rikollinen toiminta, jaamme pyynnöstä poliisille valvontamateriaalia. Joissakin tapauksissa myös muut viranomaiset voivat pyytää henkilötietoja, jolloin saatamme olla lain nojalla velvoitettuja henkilötietojen luovuttamiseen.

Kansainväliset tiedonsiirrot

Oletusarvoisesti pyrimme aina varmistamaan, että henkilötietojasi käsitellään Euroopan talousalueella (ETA). Jotkut toimittajistamme sijaitsevat kuitenkin ETA-alueen ulkopuolella tai niillä on palvelimia tai konserniyrityksiä ETA-alueen ulkopuolella. Tällaisissa tapauksissa varmistamme, että käytössä on laillinen siirtomekanismi, joka vastaa Euroopan komission tekemiä tietosuojan riittävyyttä koskevia päätöksiä, yrityksen sitovia sääntöjä tai EU:n vakiosopimuslausekkeita. Lisäksi toteutamme lisätoimenpiteitä varmistaaksemme, että oikeuksiasi ja vapauksiasi Euroopan kansalaisena suojataan riittävästi myös ETA-alueen ulkopuolelle tapahtuvassa tietojen siirrossa. Löydät kopion EU:n vakiosopimuslausekkeista, joita Sector Alarm käyttää, napsauttamalla tästä ja etsimällä numerosarjan 32010D0087. Erityistapauksissa ja vain tapauskohtaisesti voimme siirtää henkilötietoja myös ETA-alueen ulkopuolisille vastaanottajille, jos se on tarpeen kanssamme tekemäsi sopimuksen täyttämiseksi tai jos suostut tällaiseen siirtoon. Voimme tarkistaa tai päivittää siirtomekanismejamme noudattaaksemme tietosuojalainsäädännön tai Euroopan komission vaatimusten muutoksia. Jos teemme niin, päivitämme tämän tietosuojailmoituksen vastaavasti.

Mikäli haluat olla yhteydessä meihin kolmannen osapuolen viestipalvelun, esimerkiksi WhatsAppin tai Facebook Messengerin kautta, sovelletaan kyseessä olevan viestipalvelun käyttöehtoja ja tietosuojaselostetta. Huomioithan, että sekä WhatsApp että Facebook siirtävät henkilötietoja Yhdysvaltoihin.

Mitkä ovat oikeutesi ja miten niitä käytetään?

Rekisteröitynä sinulla on sovellettavien tietosuojalakien ja -asetusten nojalla useita oikeuksia ja vapauksia. Jos haluat käyttää näitä oikeuksia, ota yhteyttä asiakastukeemme numerossa 0207 345 000 tai lähetä sähköpostia tietosuojavastaavalle osoitteeseen dpo@sectoralarm.fi. Varmistaaksemme, ettemme jaa henkilötietoja luvattomille kolmansille osapuolille, pyydämme sinua vahvistamaan henkilöllisyytesi ennen kuin vastaamme pyyntöösi. Edellyttäen, että olemme vahvistaneet henkilöllisyytesi, vastaamme mahdollisimman pian ja normaalisti 30 päivän kuluessa. Jos emme pysty vastaamaan 30 päivän kuluessa, ilmoitamme sinulle viivästyksestä ja syystä hyvissä ajoin ja ennen 30 päivän määräajan päättymistä. Alla on yhteenveto oikeuksistasi. Voit lukea lisää tästä tietosuojaviranomaisen verkkosivustolta.

Yksityisyyttä koskevat oikeutesi sovellettavan lain asettamissa rajoissa ovat seuraavat:

  • Tiedonsaantioikeus: sinulla on oikeus saada lisätietoja siitä, miten henkilötietojasi käytetään.

  • Oikeus tutustua tietoihin: Voit pyytää itsellesi kopiota henkilötiedoistasi, joita käsittelemme. Huomaa, että tähän oikeuteen on joitain poikkeuksia, esimerkiksi jos tiedonsaanti loukkaa muiden oikeuksia (esimerkiksi paljastaa kolmannen osapuolen henkilötietoja) tai jos se liittyy liikesalaisuuksiin. Jos teemme muutoksia käyttöoikeuteesi, ilmoitamme siitä sinulle erikseen.

  • Oikeus tietojen oikaisemiseen: Meille on tärkeää varmistaa, että käsittelemme vain oikeita ja ajantasaisia henkilötietoja. Jos huomaat, että käsittelemissämme henkilötiedoissa on virheitä, sinulla on oikeus vaatia oikaisua. Voit muuttaa sähköpostiosoitteesi, hälytyspaneelin PIN-koodin, kieliasetukset ja Omat sivut -palvelun salasanan itse Omat sivut -palvelussa.

  • Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen: Voit saada sähköisen kopion meille toimittamistasi henkilötiedoista digitaalisessa muodossa toimitettuna joko suoraan sinulle tai valitsemallesi kolmannelle osapuolelle.

  • Oikeus tulla unohdetuksi: Tallennamme henkilötietoja vain sen ajan, joka tarvitaan sen tarkoituksen toteuttamiseen, jota varten tiedot on kerätty. Jos olet sitä mieltä, että tallennamme tietoja, jotka olisi pitänyt poistaa, voit pyytää meitä poistamaan tällaiset henkilötiedot. Huomaa kuitenkin, että lakisääteisistä velvoitteista, kuten veroraportoinnista ja kirjanpidosta, voi seurata, että velvollisuutemme on olla poistamatta henkilötietoja, kunnes niiden lakisääteinen säilytysaika on päättynyt. Lisätietoja säilytysajoistamme on jäljempänä kohdassa Kuinka kauan säilytämme henkilötietojasi.

  • Oikeus vastustaa: Voit vastustaa henkilötietojesi käsittelyä, jos tilanteesi sitä vaatii. Voit aina kieltäytyä suoramarkkinoinnista ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme tai napsauttamalla meiltä saamiesi sähköpostien alaosassa olevaa "Peruuta tilaus" -linkkiä.

  • Oikeus käsittelyn rajoittamiseen: Sinulla on oikeus pyytää, että rajoitamme henkilötietojesi käsittelyä esimerkiksi, jos olet sitä mieltä, että käsittelemme tietojasi laittomasti, tai jos et halua meidän poistavan tietoja, jotka on tarkoitus poistaa.

  • Automaattinen päätöksenteko ja profilointi: Emme käytä automaattista päätöksentekoa sinuun tai meidän väliseemme asiakassuhteeseen. Markkinoinnissa ja asiakkaiden sitouttamisessa käytämme segmentointitekniikoita ja teemme analyyseja markkinointitoimintojemme optimoimiseksi ja räätälöidäksemme markkinointia asiakkaidemme mieltymysten ja tarpeiden mukaan. Tällainen analyysi voi vaikuttaa markkinointipäätöksiimme, mutta sitä ei sovelleta tavalla, jolla voi olla oikeudellisia tai vastaavia merkittäviä sinua koskevia vaikutuksia.

Kuinka kauan säilytämme henkilötietojasi?

Säilytämme kaikkia henkilötietoja niin kauan kuin se on tarpeen tässä tietosuojalausunnossa määriteltyjä tarkoituksia varten. Keskeisimmät säilytysjaksomme ovat seuraavat:

  • Nimi, osoite, yhteystiedot ja asiakastunnus: Säilytämme nämä tiedot asiakastietokannassamme 12 kuukauden ajan sopimuksen päättymisestä.

  • Nimi, osoite ja asiakastunnus säilytetään kirjanpitoarkistossamme 6 vuoden ajan asiakassuhteen päättymisestä.

  • Kopio sopimuksesta ja laskuista: Poistetaan 6 täyden tilikauden kuluttua asiakassuhteen päättymisen jälkeen. Mahdolliset paperiset versiot asiakkaaksi liittymisen asiakirjoista skannataan ja silputaan 30 päivän kuluessa asiakkaaksi liittymisestä.

  • Asiakkaan liittymistiedot, kuten luottoluokitus, kotitalouden jäsenten lukumäärä jne.: Poistetaan 12 kuukauden kuluttua asiakassuhteen päättymisestä.

  • Asiakastoiminta, kuten yhteydenotot asiakaspalveluun (mukaanluettuna chat- ja muut viestipalvelut, joita käytät tunnistautuneena), asiakastyytyväisyyskyselyn vastaukset, omistajanmuutos, viestintä jne.: Poistetaan 12 kuukauden kuluttua asiakassuhteen päättymisen jälkeen.

  • Hälytysjärjestelmän tiedot (asennustiedot, toimintalokit, hälytysten aktivoitumiset jne.): Poistetaan 5 vuoden kuluttua tapahtumasta.

  • Hälytysjärjestelmästä saadut vahvistuskuvat ja videotallenteet silloin kun hälytys on aktivoitunut: Poistetaan normaalisti 21 päivän kuluttua. Tallennusta voidaan kuitenkin jatkaa 30 päivän ajan, jos on todennäköistä, että materiaalia tarvitaan poliisitutkinnassa.

  • Omat sivut -palvelun käyttö verkossa ja sovelluksessa: Poistetaan 12 kuukauden kuluttua asiakassuhteen päättymisestä.

  • Puhelutallenteet: Poistetaan 12 kuukauden kuluttua tallennuksesta.

  • Varmuuskopiot: IT-varmuuskopiomme poistetaan kahden vuoden välein.

Huomaa, että asiakassuhteen katsotaan päättyneen, kun viimeinen erääntynyt lasku on maksettu kokonaisuudessaan.

Edellä esitetyn lisäksi voimme tapauskohtaisesti joutua tallentamaan henkilötietoja pidempään, jos se on tarpeen lakisääteisten velvoitteiden noudattamiseksi, sopimusten täytäntöönpanemiseksi tai riitojen ratkaisemiseksi.

Voit milloin tahansa pidättäytyä vastaanottamasta markkinointiviestintää meiltä ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme tai kieltäytymällä ottamasta vastaan sähköpostimarkkinointia. Tämä voi kuitenkin rajoittaa kykyämme käydä oleellista vuoropuhelua ja/tai toimittaa sovittuja palveluja. Tällöin ei tavallisesti ole kyse sopimusrikkomuksesta.

Turvallisuus

Käytössämme on huipputason tekniset ja organisatoriset turvatoimenpiteet henkilötietojesi suojaamiseksi sekä niiden saatavuuden, eheyden ja luottamuksellisuuden varmistamiseksi. Korkeasti koulutetut IT- ja tietoturva-asiantuntijamme varmistavat sovellustemme turvallisuuden käyttämällä vain palveluntarjoajia, jotka voivat taata sovellettavien turvallisuusmääräysten ja lakien noudattamisen.

Noudattamalla seuraavia yksinkertaisia suojatoimenpiteitä voit myös auttaa tietojesi suojaamisessa:

  • Älä lähetä luottamuksellisia tai arkaluontoisia tietoja salaamattomana sähköpostina. Emme koskaan pyydä sinua lähettämään meille maksutietojasi, koodiasi tai salasanaasi sähköpostitse, ja jos soitamme sinulle, kysymme sinulta sovitun turvakysymyksen ennen luottamuksellisten tietojen antamista.

  • Älä käytä koodeja, salasanoja tai turvakysymyksiä, jotka muiden on helppo arvata. Käytä aina vahvaa salasanaa eli salasanaa, joka koostuu sekä pienistä että isoista kirjaimista, numeroista ja erikoismerkistä.

  • Älä napsauta saamissasi sähköposteissa olevia linkkejä, ellei sähköposti ole saapunut luotettavalta lähettäjältä. Jos sähköpostiviestissä pyydetään sinulta tietoja, tarkista aina sähköpostiviestien lähettäjän sähköpostiosoite. Vilpilliset toimijat käyttävät usein alkuperäisiä sähköpostiosoitteita muistuttavia sähköpostiosoitteita. Meiltä tulevat sähköpostit lähetetään aina osoitteesta, joka päättyy @sectoralarm.fi.

  • Varmista, että yhteystietosi ovat ajan tasalla, jotta voimme tavoittaa sinut hälytyksen tapahtuessa tai jos on aihetta epäillä petosta.

  • Pidä online-laitteidesi päivitykset ajan tasalla varmistaaksesi, että sinulla on aina uusin versio suojausasetuksista, koska ne voivat sisältää aiemmin havaittujen tietoturva-aukkojen korjauksia.

  • Jos havaitset epäilyttävää toimintaa tai epäilet, että olet joutunut identiteettivarkauden tai petoksen kohteeksi, ota välittömästi yhteyttä asiakaspalveluumme numeroon 0207 345 000.

Lisätietoja videopalvelustamme

Jos olet ottanut käyttöön videopalvelumme (saatavana vain Sector Alarm -sovelluksessa), on tärkeää huomata, että meillä ei ole pääsyä videotallenteisiin, ellet nimenomaisesti anna meille tällaista käyttöoikeutta lauenneen hälytyksen yhteydessä. Tästä syystä emme ole videopalvelun rekisterinpitäjä. Näin ollen, jos tallenteiden katsotaan olevan yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisia ”henkilötietoja”, sinä olet videopalvelun rekisterinpitäjä, ei Sector Alarm. Kun asennamme videokameran, asennamme sen tavalla, joka ei loukkaa sellaisten henkilöiden oikeuksia ja vapauksia, jotka eivät asu kameran asennusosoitteessa, ja toimitamme sinulle kyltit ja tarrat, joilla vierailijoille ja muille voidaan ilmoittaa videovalvonnasta. Et saa siirtää kameraa, ja jos siirrät sen, Sector Alarm ei ole vastuussa mistään laittomasta videovalvonnasta, jota teet tällaisten toimien seurauksena. Olet vastuussa kaikkien sovellettavien lakien ja velvoitteiden, mukaan lukien yleinen tietosuoja-asetuksen (jos sitä sovelletaan tapauksessasi), noudattamisesta videovalvontatoimintoa käyttäessäsi. Huomaa, että vaikka tallenne sellaisenaan voi olla laillinen, saattaa olla laitonta julkaista, jakaa tai antaa säilytettäväksi tällaisia tallenteita (samoin kuin valokuvia ja ääntä) sellaiselle kolmannelle osapuolelle, joka ei ole julkinen lainvalvontaviranomainen. Jos olet yritysasiakas, sinun on myös noudatettava työnantajia työpaikalla koskevia videovalvonnan sääntöjä.

Kaikki videokameran tallenteet ja suoratoistot tallennetaan sovelluspilveen ja poistetaan 30 päivän kuluttua, ellei pitkäaikainen säilytys ole aktivoituna sen vuoksi, että tallenne on välttämätön mahdollisen rikoksen tutkinnan yhteydessä.

Lisätietoa videovalvontapalveluun liittyvistä toiminnoista ja vastuista on saatavilla videovalvontapalvelun ehdoista.

Sector Alarm sosiaalisen median alustoilla

Sector Alarmilla on yritystilit Instagramissa, Facebookissa ja LinkedInissä, ja henkilötietojen käsittelyä tällaisilla alustoilla hallitaan kullakin alustalla sovellettavien käyttöehtojen ja tietosuojakäytäntöjen avulla. Käytämme näitä tilejä palvelujemme edistämiseen ja parantamiseen sekä mainostaaksemme yritystämme potentiaalisille ja nykyisille asiakkaille ja työntekijöille, ja tämän oikeusperusta on yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohdan mukainen oikeutettu etu. Jos otat meihin yhteyttä jonkin näiden tilien kautta tai jos pidät tai jaat jotain julkaisemastamme sisällöstä, voimme nähdä käyttäjätilisi perustiedot, kuten nimen ja sähköpostiosoitteen. Vastaamme sinulle samalla alustalla ja käsittelemme henkilötietojasi tällaisen viestinnän yhteydessä. Emme käytä kanssasi sosiaalisen median alustoilla tapahtuvaa viestintää missään sisäisessä IT-sovelluksessamme, mutta voimme viitata siihen, jos kyse on valituksesta, jota on seurattava sisäisesti, jotta valituksesi voidaan käsitellä tyydyttävällä tavalla. Pyydämme, että et jaa mitään luottamuksellisia henkilötietoja millään näistä alustoista.

Voit aina lopettaa tilien seuraamisen tai poistaa kommenttisi ja viestisi. Huomaa, että tilimme seuraamisen lopettaminen ei poista henkilötietojasi. Huomaa, että kaikki nämä palveluntarjoajat tekevät kansainvälisiä tiedonsiirtoja Yhdysvaltoihin. Kehotamme sinua lukemaan heidän tietosuojakäytäntönsä saadaksesi lisätietoja henkilötietojesi käsittelystä.

Lisäksi Facebookia käytettäessä saamme yhdistetyt tilastoraportit Facebookilta Facebook Insights-palvelun kautta. Tämän palvelun avulla voimme seurata tiliimme liittyvää toimintaa. Nämä raportit eivät sisällä mitään henkilötietoja ja ne ovat meille anonyymejä, mutta toimimme tätä palvelua sovellettaessa rekisterinpitäjänä yhdessä Facebook Inc:n kanssa. Löydät lisätietoja Facebook Insightsista täältä.

Muutokset tähän tietosuojalausuntoon
Työskentelemme jatkuvasti tuotteiden ja digitaalisten alustojen parantamiseksi ja kehittämiseksi. Saatamme tästä syystä tehdä muutoksia tähän tietosuojalausuntoon. Kaikki muutokset julkaistaan osoitteessa sectoralarm.fi. Jos muutos on olennainen, ilmoitamme siitä sinulle. Löydät aina uusimman version täältä.

Evästeet

Lisätietoja evästeistä on evästekäytännössämme.

Uusin versio: 2.0 (2021)