Tiimi ympäri Suomea: Miten aluepäällikkömme Ville ja Riku johtavat menestyksekkäästi etänä?

Sector Alarmin Operations-osastolla eli asennuksista, huolloista ja teknisestä tuesta huolehtivassa yksikössä keskeisessä roolissa ovat aluepäälliköt eli Regional Operations Managerit, lyhyemmin ROM:it. Toiminta-alueemme on koko Suomi ja ROM:imme johtavat eri paikkakunnilla työskenteleviä oman alueensa palveluasentajia. ROM:ien tärkeimpänä tehtävänä on tukea palveluasentajia onnistumaan työssään, eli sparraus ja toimintatapojen kehittäminen yksilö- ja organisaatiotasolla on ROM:ien työn keskiössä.

Villen ja Rikun matka Sector Alarmin kasvun ytimessä

Nelihenkisen ROM-tiimin kokeneimmat tekijät Ville Mäkelä ja Riku Laaka ovat olleet mukana Sector Alarmin matkassa lähes alusta asti. Näinpä he ovat päässeet näkemään paitsi työntekijöiden kehitystarinoita, myös koko Sector Alarmin kasvun Suomessa.

Ville on Suomen Sector Alarmin ensimmäinen ROM. Hän aloitti roolissaan jo 2016, kun Sector Alarm ryhtyi rakentamaan toimintaansa Suomessa todellisessa startup-hengessä runsaan 10 työntekijän voimin. Ville on päässyt siis alusta asti vaikuttamaan sekä omaan rooliinsa että koko asennusorganisaation kehitykseen. 

“Aika paljon pääsi kyllä alkuvaiheessa tekemään kaikkien töitä, kun ei ollut oikein ketään muuta kenelle jakaa. Sai kaikennäköistä tehdä alkuvaiheessa.”

Alussa iso osa ajasta meni organisaation rakentamiseen ja uusien asentajien rekrytoimiseen. Rekrytoinnit pitivätkin Villen kiireisenä alkuvaiheessa:

“Jotakuinkin joka toinen kuukausi sai rekrytoida neljä uutta asentajaa, että aika paljon rekryn kanssa alkuvaiheessa tein töitä.”

Puolen vuoden kuluttua organisaatio olikin kasvanut jo siihen pisteeseen, että tarvittiin lisävoimia ja Riku liittyi tiimiin maaliskuussa 2017.

“Olin hyvin kiitollinen, kun Riku aloitti, koska oli kyllä kädet niin täynnä kaikkea, että ei meinannut päivässä tunnit riittää.”

Riku liittyi Sector Alarmin tiimiin toisena ROM:ina ja otti vastuulleen pääkaupunkiseudun ulkopuolella olevat asentajat, mutta valmista ei vielä suinkaan ollut. Rekrytointitarve oli edelleen suuri ja prosessit ja työn normaali päivärytmi olivat vasta kehittymässä.

“Alussa kokeiltiin paljon kaikennäköistä ja sitten alkoi selkiytyä, että mitä tekemällä asiat menee eteenpäin ja laatu kehittyy kentällä.”, Riku toteaa.

Kokeilun ja tekemisen kautta ympärille muodostuikin loistotuloksia tekevä asennusorganisaatio.

Läsnä olevalla etäjohtamisella luodaan vahvaa tulosta

Sector Alarmin palveluasentajat suunnittelevat ja asentavat asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaiset turvallisuusratkaisut koteihin ja pienyrityksiin. Työssä yhdistyy teknisen osaamisen lisäksi asiakaspalvelu sekä myynnillisyys. Työ on liikkuvaa työtä asiakkaiden luona ympäri Suomen, minkä takia asentajat saattavat tavata esihenkilöään kasvotusten jopa harvemmin kuin kerran kuussa. Työn johtaminen etänä tuokin ROM:ien työhön omat haasteensa. Hyvät toimintatavat asentajien tukemiseen ja asioiden hoitoon ovat löytyneet käytännön kokemuksen myötä.

“Asioiden läpikäyntiä etänä niin, että asiat kehittyy ja muutokset tapahtuu positiiviseen suuntaan piti miettiä alussa paljon”, Riku kertoo. Ennen Sector Alarmille tuloaan Riku oli kartuttanut kokemusta esihenkilötyöstä, mutta etäjohtaminen vaati uusien toimintatapojen kehittämistä.

Riku on havainnut tiettyjen rutiinien olevat tärkeä osa etänä johtamista. Säännöllisesti pidettävät one to one -keskustelut puhelimitse auttavat pysymään ajan tasalla siitä, mitä asentajan arkeen kuuluu – keskustelut pidetään, vaikka ei olisikaan mitään erityistä keskusteltavaa.

Ville on huomannut, että on tärkeää tutustua asentajiin hyvin. Tärkeää on, että varsinkin uuteen asentajaan ollaan yhteydessä tarpeeksi usein ja myös kierretään mukana asennuskeikoilla.

“Alkuvaiheessa kun uusi asentaja aloittaa, niin käydään vähän tiheämmin kentällä mukana. Ihan vaan, että ollaan siinä läsnä ja madalletaan sitä kynnystä, että meille uskaltaa soittaa herkemmin. Sitten se siitä lähtee pikkuhiljaa kehittymään, kun soitellaan ja jutellaan kaikennäköisistä asioista ja asentajatkin huomaa, että jos tulee tehtyä virheitä niin löytyy ymmärrystä sille, että on uusi työntekijä, jonka pitää opetella. Opit tulee usein sitä kautta, että yrittää ja erehtyy.”

ROM:it käyvät myös kokeneiden asentajien mukana asennuskeikoilla säännöllisesti. Näin he näkevät miten asentaja tositilanteessa toimii ja pystyvät sekä antamaan kehitysehdotuksia, että keräämään hyviä toimintatapoja, joista muutkin asentajat voivat oppia. Samasta syystä asentajat käyvät myös kollegoidensa asennuskeikoilla seuraamassa miten toinen kollega hoitaa eri tilanteet.

Tiimien vahvuutena kehittymishaluisuus

Riku ja Ville molemmat johtavat tiimejään vankalla ammattitaidolla ja tulokset puhuvat puolestaan.

Riku näkee omassa tiimissään erityiseksi vahvuudeksi itsensä johtamisen taidon, eli asentajat asettavat itse itselleen tavoitteita ja pyrkivät saavuttamaan ne sekä myös arvioimaan miten parantaa tuloksia, kun asiat eivät mene toivotulla tavalla:

“Kenelläkään meistä ei ole uran paras päivä joka päivä, mutta tehdään paljon töitä, jotta on semmoisia erittäin hyviä päiviä suurin osa. Sitten jos on hankalampaa, niin asentaja tunnistaa sen itse ja sitten mietitään, että miten lähdetään asiaa hoitamaan, jotta palataan taas oikeaan suuntaan.”

Ville kuvailee tärkeäksi hyvät sosiaaliset taidot ja kyvyn lukea ihmisiä, mitkä luonnollisesti ovat tärkeitä ominaisuuksia hyvän asiakaskokemuksen varmistamiseen. Myös Villen tiimissä esiin nousee halu tehdä hyvää tulosta ja kehittyä:

“On semmoinen tietynlainen nälkä; ettei tyydytä siihen johonkin mikä jo on, vaan aina halutaan vähän lisää. Ja myöskin on ymmärrys siitä, että täydellisyyttä ei ole, vaan aina pystyy kehittymään jollain osa-alueella vähän eteenpäin.”

Vapaus, vastuu ja hyvä porukka

Sekä Ville että Riku ovat työskennelleet Sector Alarmilla jo pitkään, molemmat jo yli 8 vuotta. Ville kuvailee yrityksen kulttuurin olevan tärkeä syy siihen, miksi on viihtynyt Sector Alarmilla.

“Täällä on semmoinen ajatus, että halutaan investoida henkilöstöön ja halutaan, että työntekijät voivat hyvin.”

Ville on kokenut työn antaman vapauden ja myös vastuun itselleen motivoivaksi tekijäksi. Työssä pääsee itse miettimään miten asiat saa parhaiten tehtyä ja konkreettisesti seurattavissa olevat tulokset auttavat arvioimaan kehitystä.

“Jos vaikka tuloksellisesti joku tunnusluku laahaa perässä, niin pääsen itse miettimään, että OK, mitä mä pystyn tälle asialle tekemään, mikä tapa tuntuu itsestä fiksuimmalta, ja sitten voi lähteä sitä toteuttamaan ja näkemään tulokset.”

Kärsivällisyyttä tosin vaaditaan, koska tulokset esimerkiksi toimintatapojen muutoksesta voivat näkyä vasta vaikkapa vuoden päästä.

Rikulle ensimmäisenä mieleen nousee itse työn mielekkyys: ihmisten kotien suojaaminen ja arjen helpottaminen tuo työhön merkityksellisyyttä. Myös kulttuuri ja työpaikan huippuporukka ovat olleet tärkeitä tekijöitä:

“Aina kaikki ei mene ihan niin hyvin kuin voisi toivoa, mutta kun porukalla on hyvä asenne ja yhteistyö toimii, niin se tekee työnteosta helppoa. Vaikka asentajan työ on itsenäistä, niin hyvä tiimihenki on kuitenkin se mistä asentajat ovat kehuneet työpaikkaa. Puhelimella saa aina apua ja kaikilla on halu auttaa toista menestymään.”

Myös Riku kokee omassa työssään motivoivaksi tuloksellisuuden. Omaa suoritustasoa on helppo seurata, kun on käytössä paljon selkeitä mittareita. Erilaisia toimintatapoja testaamalla näkee selkeästi, mennäänkö oikeaan suuntaan vai ei.

Villen ja Rikun lisäksi myös useilla heidän tiiminsä asentajista on takanaan pitkä ura Sector Alarmilla. Esimerkiksi Villen tiimin kolmesta ensimmäisestä asentajasta kaksi on vieläkin Sector Alarmilla töissä, kumpikin tosin jo uusissa työrooleissa. Toisen heistä, palveluasentajien kouluttamisesta vastaavan Sami Korhosen, tarinan voit lukea aiemmasta blogistamme.

Ville näkee työn monipuolisuuden yhtenä tärkeänä syynä siihen, miksi asentajat ovat viihtyneet työssään pitkään.

Kuten omalla kohdallaan, myös tiiminsä palveluasentajien kohdalla Riku näkee tuloksellisuuden motivoivan vaikutuksen. Mittareista näkyy heti, onko onnistunut hyvin ja missä asioissa on kehittymisen tarvetta. Kun on selkeät tavoitteet, on helpompi pyrkiä kehittymään tekemisessään. Myös asentajien palkan provisio-osuus motivoi onnistumaan paremmin: kun teet työsi hyvin, tienaat enemmän.

Tunnustusta ja merkityksellisiä muistoja Sector Alarmilla

Puhuttaessa työuran merkityksellisistä muistoista, Riku nostaa esiin saamaansa hienon tunnustuksen, joka puhuu tietenkin suoraan onnistuneesta esihenkilötyöskentelystä: Vuonna 2021 Riku palkittiin Vuoden esihenkilönä.

“Se oli hieno tunnustus ja arvostan sitä paljon.”

Villelle mieleen nousee kohtaaminen Sector Alarmin perustajan Jørgen Dahlin kanssa. Tapa, jolla Jørgen kohtasi työntekijöitä eri maista teki Villeen vaikutuksen. Hän näki tämän kertovan hyvin kulttuurillemme ominaisesta matalasta hierarkiasta sekä siitä, että työntekijöitä arvostetaan. Perustajastamme lähtien yrityskulttuurissamme on tärkeää, että työntekijät tulevat nähdyiksi ja tuntevat olevansa tärkeitä, ja nähdään myös vaivaa, että se toteutuu.

“Se kertoo jotain siitä ajatusmaailmasta ja siitä, mitkä asiat ovat oikeasti tärkeitä.”

 

Haluatko tietää millaista on työskennellä osana asentajatiimejämme? Lue täältä lisää palveluasentajan työstä.

Suomen nopein työhaastattelu
Suomen nopein työhaastattelu

Hyppää mukaan Suomen nopeimpaan työhaastatteluun ja tsekkaa mikä rooli #sectoralarmstaffilaisten joukosta sopii sinulle parhaiten. Tee lyhyt testi ja ota uusi askel urallasi! 🚀

Töissä Sector Alarmilla
Töissä Sector Alarmilla

Ylläpidämme hyvää tiimihenkeä, pidämme yhdessä hauskaa ja teemme tavoitteellisesti töitä. Kurkista millaista työ Sector Alarmilla on ja liity mukaan meidän joukkueeseen! 

Huikeita uratarinoita
Huikeita uratarinoita

Meillä työskentelee ihan mielettömiä tyyppejä ja monenlaisia onnistujia. Ota hyvä lukuasento ja hyppää fiilistelemään #sectoralarmstaffilaisten tarinoita!