"Se oli rakkautta ensi silmäyksellä", kertoo Sector Alarmilla työskentelevä Sanna
Oulussa ensimmäisenä asentajana keväällä aloittanut Sanna on alanvaihtaja, joka halusi palata äitiyslomalta uuteen työhön. Sector Alarmin työpaikkailmoituksen näkeminen oli rakkautta ensisilmäyksellä: ”Sanoin miehelleni, että eikö tämä vaikutakin unelmaduunilta."
Alanvaihtajat asennushommiin
Ylioppilaaksi valmistumisen jälkeen Sanna oli ehtinyt tehdä monenlaista: työskennellä rakennustyömailla, opiskella oppisopimuksella talonrakentajaksi, käydä armeijassa ja hoitaa pientä lastaan. Kun siirtyminen vauvantuoksuisesta arjesta työelämään tuli ajankohtaiseksi, Sanna päätti olla palaamatta rakennusalalle. Sector Alarmin työpaikkailmoituksen näkeminen oli rakkautta ensisilmäyksellä: ”Sanoin miehelleni, että eikö tämä vaikutakin unelmaduunilta.” Tehtävässä Sanna saisi jatkossakin käsitellä työkaluja, mutta uutta oli asiakkaiden kohtaaminen kasvotusten. ”Välillä raksalla oli liiallista jurottamista”, sosiaalinen Sanna kertoo naurahtaen.
Kun Serdar Ilter sai puolestaan perheenlisäystä syksyllä 2016, hän joutui harkitsemaan alanvaihtoa. Kuljetusalalla työskennelleen pienen pojan isän muuttuneeseen elämäntilanteeseen eivät nimittäin enää sopineet viikkoja kestävät työmatkat Norjaan. Hän löysi Sector Alarmin työpaikkailmoituksen, jossa haettiin uusia asentajia. Serdar jätti hakemuksen ja huomasikin pian olevansa työhaastattelussa. Prosessi päättyi onnellisesti: ”Niin siinä sitten kävi, että kaikista hakijoista valitsivat meikäläisen.” Serdarilla on kunnia olla Sector Alarmin ensimmäinen asentaja Vaasassa, jossa toiminta alkoi keväällä 2017.
Asentajan työ on monipuolista
Asentajan työhön kuuluvat uusien järjestelmien asennukset ja vanhojen järjestelmien huoltotoimenpiteet. Hälytysjärjestelmään sisältyvät murto- ja palohälytykset, ja lisälaitteita on tarjolla esimerkiksi vesivuotojen havaitsemiseen. Tällä hetkellä asentajat palvelevat enimmäkseen kotitalouksia, mutta järjestelmiä asennetaan myös pk-yrityksille. Asentajat työskentelevät arkisin kahdeksasta neljään.
Kun myyjä on myynyt hälytysjärjestelmän, asentaja saa toimeksiannon asiakaspalvelun kautta. Hän ajaa sovittuna aikana asiakkaan luokse selvittääkseen tämän tarpeet ja tutustuakseen asennuskohteeseen. Toisia asiakkaita huolettavat enemmän asuntomurrot, toisia taas paloturvallisuus. Sannan mukaan näin kesän kynnyksellä asiakkaat näyttäisivät haluavan varmistaa kotinsa turvallisuuden esimerkiksi ollessaan mökillä tai matkoilla. ”Kattavan kodin turvakartoituksen perusteella pystymme antamaan suosituksen siitä, mitä minnekin kannattaa laittaa”, Serdar kertoo.
Kun asiakkaan tarvitsema ratkaisu on selvillä, laitteet ohjelmoidaan. ”Meillä on ohjelmointilaitteet, joilla laitteet saadaan toimimaan keskenään”, Serdar valottaa. Ohjelmoinnin jälkeen laitteet asennetaan paikoilleen. Laitteita testattaessa asiakas näkee konkreettisesti, kuinka ne toimivat käytännössä. Lopuksi annetaan vielä käyttökoulutus. ”Laitteisto on niin yksinkertainen käyttää, että jokainen oppii sen”, Serdar lupaa.
Uusien hälytysjärjestelmien asennuksen ohella asentajat huoltavat jo käytössä olevia järjestelmiä. Asennusten lomassa asentaja tekee Sannan mukaan myös tarviketilauksia sekä täydentää ja järjestelee varastoa.
Koulutettavasta kodin turvallisuuden asiantuntijaksi
Sector Alarmille tullessaan ei tarvita tiettyä pohjakoulutusta, sillä Sector Alarm kouluttaa uudet työntekijänsä työsuhteen alussa. Serdar ja Sanna matkustivatkin kolmeksi viikoksi Helsinkiin koulutettaviksi.”Koulutus on mietitty monelta kantilta, jotta se antaisi parhaan mahdollisen pohjan uudelle asentajalle”, Serdar kehuu sekä kiittelee samalla uutena työntekijänä saamaansa kohtelua ja Sector Alarmin hyvää yhteishenkeä.
Koulutuksen ensimmäisellä viikolla ensikertalaiset kiersivät myyntiporukan matkassa nähdäkseen, kuinka hälytysjärjestelmiä myydään. Ensimmäisen viikon loppupuolella Serdar ja Sanna lyöttäytyivät kokeneempien asentajien mukaan. Teoriaa ei käyty läpi ensimmäisellä viikolla lainkaan, mikä oli Serdarin mielestä viisasta. Teoriaosuus käsitti kattavan kodinturvallisuuden tietopaketin sekä hälytysjärjestelmien asentamiseen ja huoltoon liittyvät yksityiskohdat.
Koulutusjakson viimeisellä viikolla palattiin jälleen kentälle. ”Silloin asetelma kääntyi niin päin, että me uudet saimme tehdä kaiken ja kokeneemmat asentajat neuvoivat tarvittaessa”, Serdar kertoo. Tämä oli erinomaista valmentautumista seuraavalla viikolla alkaneeseen itsenäiseen työskentelyyn. Kotikaupunkeihinsa palattuaan Serdar ja Sanna eivät ole pyöritelleet peukaloitaan vaan asennushommia on riittänyt jokaiselle päivälle.
Koulutusjaksolta Serdarille jäi mieleen tapa, jolla työnantaja suhtautui työntekijäänsä. ”Minulla on ollut ensimmäisestä työpäivästä lähtien sellainen olo, että olen todella tervetullut taloon”, Serdar kertoo hehkuttaen hyvää yhteishenkeä. Sanna on samoilla linjoilla.
Työtaustalla ei ole merkitystä
Serdar kertoo tavanneensa koulutusjakson aikana hyvin erilaisia ihmisiä, mutta silti jokin tuntui yhdistävän porukkaa. Hän arvioi tämän johtuvan siitä, että Sector Alarm painottaa rekrytoinneissaan enemmän persoonaa kuin tiettyä osaamista. ”Taustallasi ei ole sillä lailla merkitystä, jos asentajan työ kiinnostaa”, rohkaisee Serdar.
Asiakaspalveluhenkisyys on tarpeen, sillä työskentely tapahtuu pääsääntöisesti ihmisten kodeissa. Yksi asiakaskäynti voi kestää 3-5 tuntia, joten ihmisten kanssa on tultava hyvin juttuun ja on osattava mukautua erilaisiin tilanteisiin. ”Me olemme kävelevä käyntikortti liikkuessamme ihmisten kodeissa ja yrityksissä”, korostaa Serdar työn vastuullisuutta.
Sanna puolestaan peräänkuuluttaa omatoimisuutta, iloista mieltä, taipuisaa luonnetta ja hyviä käytöstapoja. Hän myös nostaa Serdarin tavoin esille tarpeen tulla toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Vaikka uusia työntekijöitä neuvotaankin kädestä pitäen, ei haittaa, jos tavanomaisimmat työkalut, kuten ruuvimeisseli, pysyvät kädessä.
Motivoivaa työtä
Serdar kertoo, että häntä motivoi asentajan työssä se turvallisuudentunne, joka asiakkaalle syntyy tämän saatua kotiinsa toimivan hälytysjärjestelmän. ”Esimerkiksi ikäihmisille tulee tunne, että he voivat nukkua kotona yönsä rauhassa”, hän sanoo. Serdaria motivoivat myös työn vastuullisuus ja työn tulosten näkeminen.
Sannakin näyttää löytäneen työlleen suuremman merkityksen: ”Koen voivani vaikuttaa ihmisten turvallisuuteen ja ehkä jossakin määrin arkielämänlaatuun.” Vastineeksi siitä, että työnantaja välittää hänestä, hän on itsekin valmis tekemään parhaansa: ”Haluan hoitaa oman tonttini hyvin ja tehdä työnantajani ylpeäksi.”
Oppimisen riemua ja ikimuistoisia asiakaskohtaamisia
Sanna on iloinen siitä, kuinka hyvin työt ovat lähteneet sujumaan. ”Odotin hieman takkuisempaa alkua”, hän naurahtaa ja muistaa kiittää informatiivista koulutusjaksoa. Vastaan on tullut haastaviakin tilanteita, joista on kuitenkin selvitty hienosti, uusia asioita oppien.
Heti Vaasaan palaamisen jälkeen Serdar pääsi kokemaan onnistumisen riemua. Eräällä asiakkaalla oli ulkorakennuksessa omistajalleen rakkaita tavaroita, joten tilan murtosuojaus oli hyvin tärkeää. Lisäksi kodissa oli pannuhuone, jonka paloturvallisuus oli asiakkaalle erityisen kriittinen tekijä aikaisemmin sattuneen läheltä piti -tilanteen vuoksi.
Haasteeksi projektissa muodostui laitteiden kantamat. ”Alkoi olla siinä rajoilla, että riittääkö laitteidemme kantama ulkorakennukseen saakka”, Serdar kertoo ja myöntää kokeneensa tilanteen jännittäväksi. Kantama kuitenkin riitti ja lopputuloksena oli tyytyväinen asiakas. ”Nähtyäni asiakkaan reaktion tuli todella hyvä fiilis”, hän sanoo.
Kiinnostuitko sinäkin asiakaspalvelutehtävistä Sector Alarmilla?