Merkityksellinen työ ja hyvä palkka: Myyntityö koukuttaa

Sector Alarm on kasvanut vahvasti Suomessa kahden ensimmäisen toimintavuotensa aikana ja jatkaa edelleen iso rekrytointivaihde silmässä. Lisävahvistusta etsitään erityisesti asiakaspalvelun ja myynnin tehtäviin. Aki Ahlroth haastatteli aluemyyntipäällikkö Jussi Koskiniemeä sekä pääkaupunkiseudun kenttämyyntitiimistä Roosa Mäkelää ja Santeri Pajusta siitä, millaista Sector Alarmin myynnissä on työskennellä.

Kun asenne on oikea, ei työkokemusta tarvita

Kymmenisen vuotta myyntityötä tehnyt Jussi Koskiniemi toimii kenttämyyntipäälliköiden esimiehenä ja antaa heille työkaluja oman työnsä tehostamiseen kentällä. Tradenomiksi kouluttautunut Jussi johtaa pääkaupunkiseudun myyntitiimejä. Jussi liittyi Sector Alarmin riveihin vuoden 2016 kesällä, jolloin yritys käynnisti toimintansa Suomessa. Ennen aluemyyntipäälliköksi siirtymistä hän työskenteli kenttämyyntipäällikkönä. Kehitys on ollut hurjaa, sillä alle reilussa kahdessa vuodessa työntekijöiden lukumäärä on kasvanut miltei kahteensataan työntekijään. Tieto- ja viestintätekniikkaa ammattikorkeakoulussa opiskeleva Roosa Mäkelä aloitti osa-aikaisena myyntiedustajana vuoden 2016 lopussa. Keväällä 2016 lukiosta valmistuneen ja jonkin aikaa työttömänä olleen Santeri Pajusen myyntiedustajan ura käynnistyi vuoden 2017 tammikuussa.

Myyntityötä opintojen ohella

Jussin mielenkiinto Sector Alarmia kohtaan heräsi hänen kuultuaan sen suunnitelmasta laajentua Suomeen. Mukaan pääseminen alkuvaiheessa houkutteli suuresti. ”Katsoin, että jatkossa tarjoutuisi mahdollisuuksia edetä”, hän perustelee hakeutumistaan Sector Alarmille. Roosa kiinnostui Sector Alarmista rekrytointitapahtumassa, missä hän jätti yhteystietonsa. Myöhemmin Roosan puhelin soi ja hänet pyydettiin haastatteluun. Myyntiedustajan työ sopii hyvin myös opiskelijalle, sillä työt painottuvat iltaan. Hän on lisäksi kiitollinen mahdollisuudesta oppia myymään. ”Nykypäivänä kaikkien pitää osata myydä osaamistaan, töitään ja kokemustaan”, hän kertoo.

Aluemyyntipäällikkö Jussi Koskiniemen mukaan Sector Alarm ei palkkaa työntekijöitä työhistorian tai koulutuksen perusteella vaan kiinnittää eniten huomiota asenteeseen ja omistautuneisuuteen. Sector Alarmin rekrytoija otti Santeriin yhteyttä löydettyään hänen ansioluettelonsa verkosta. Hänelle syntyi heti mielikuva isosta ja luotettavasta firmasta. Haastattelussa mielenkiinto vain kasvoi. ”Odotukset ovat täyttyneet uskomattoman hyvin, paremmin kuin ikinä osasin odottaa”, hän kertoo tyytyväisenä.

Ennakkoluulot romuttuvat

Myyntiedustajan tehtävänä on kiertää pientaloalueilla ovelta ovelle ja varata tapaamisaikoja asukkaiden kanssa. Varsinaisten tapaamisten aikana myyntiedustaja kertoo yrityksestä ja sen palveluista sekä kartoittaa asiakkaan tarpeet. Uusia myyntiedustajia on palkattu runsaasti kuluvan vuoden aikana. ”Melkein joka viikko on tullut uutta väkeä”, Roosa kertoo. 9-henkisen tiimin jäsenet tapaavat työpäivän alussa toimistolla, josta lähdetään yhdessä kohdealueelle. ”Tiimi on sairaan mahtava. Kaikki kannustavat toisiaan tekemään töitä ja buukkaamaan enemmän”, hän kiittelee.

Kokoaikaisten työntekijöiden työviikko alkaa sunnuntaina ja päättyy torstaina. Sunnuntait ovat ns. buukkauspäiviä, jolloin jalkaudutaan uudelle alueelle. Parhaimmillaan asiakaskohtaamisia on sunnuntaisin kolmekymmentä ja arkisin noin kaksikymmentä. Työt alkavat sunnuntaisin puoliltapäivin ja muina päivinä pari tuntia myöhemmin.

Myyntiedustaja Santeri Pajusen mielestä oikea asenne näkyy suoraan työn tuloksessa. Santeri kertoo olleensa ennen työhaastattelua skeptinen ovelta ovelle -myynnin suhteen. ”Siitä tuli mieleen imurimyyjät”, hän naurahtaa. Pian hän kuitenkin havaitsi, ettei kyse ole perinteistä ovelta ovelle –myynnistä. ”Kohtaamme asiakkaita ovella, yritämme löytää kiinnostuneet ja vasta tapaamisella myydään”, Santeri summaa. Roosan mielestä kokeilemalla oppii. Kun lähtee itsekseen buukkaamaan ja löytää tyylinsä, niin se lisää itseluottamusta. Kielteisen vastauksen jälkeen ei kannata jäädä murehtimaan vaan jatkaa heti seuraavalle ovelle. Jussi kehottaakin myyjiä keskittymään positiivisiin asioihin.

”Jos kaikki menee pieleen, niin kannustamme ja autamme kaverin takaisin jaloilleen.” – Jussi

”Lähes kaikki kenttämyyjämme ovat yllättyneet siitä, kuinka positiivinen vastaanotto meillä on ollut”, Jussi kertoo ja myöntää olleensa itsekin ennakkoluuloinen. ”Ennakkoluulot karisivat, kun menin ensimmäiselle ovelle ja juttelin asiakkaan kanssa”, hän jatkaa. ”Kodin turvallisuus on tärkeä asia, josta ihmiset ovat hyvin kiinnostuneita”, Jussi kertoo. Santeri on huomannut, että mukavaan käytökseen vastataan useimmiten samalla tavalla. ”Kun toivotat hyvää päivänjatkoa, niin saat lähes aina samanlaisen vastauksen”, hän rohkaisee.

Myyntiä, joka ei tunnu myynniltä

Myyntitapaaminen kestää noin tunnin. Rennon keskustelun jälkeen kartoitetaan asiakkaan tarpeet. ”Selvitämme asiakkaalta, onko hänellä syitä, miksi järjestelmän hankkiminen voisi olla tarpeellista”, Roosa kertoo. Tällaisia voivat olla esimerkiksi se, että asukkaat ovat paljon poissa kotoa tai vaikkapa se, että alueella on hiljattain tehty asuntomurtoja. Tarvekartoituksen jälkeen kerrotaan yrityksestä ja sen palveluista. Sector Alarmin tarjoama ratkaisu tuo kotiin turvallisuutta. ”Emme kuitenkaan halua pelotella vaan kerromme faktoja”, Roosa korostaa.

Hyvä myyntiedustaja ei ole stereotyyppinen myyntitykki vaan hän kuuntelee enemmän kuin puhuu. Tapaamisen lopussa asiakkaalle kerrotaan palvelun sisältö ja hinta. Mikäli asiakas tarvitsee miettimisaikaa, sitä annetaan mielellään. Kun asiakas on hankkinut aloituspaketin, asentaja saapuu sovittuna ajankohtana asentamaan hälytyslaitteiston toimintakuntoon.

Santerin mielestä on tärkeää voida luottaa myymäänsä tuotteeseen ja tarjouksen houkuttelevuuteen. ”Se, että luot turvallisuutta ihmisille, on hyvin tärkeä asia”, hän toteaa ja jatkaa: ”Se ei tunnu myyntityöltä, kun ei tarvitse tyrkyttää vaan voi keskittyä luomaan asiakkaalle turvallisempaa tunnetta.” Santeri kertoo, että Sector Alarmilla järjestetään jatkuvasti myynti- ja buukkauskilpailuja. Kuukausikilpailujen palkinnot ovat erityisen hienoja, esimerkiksi ulkomaanmatkoja. ”Kollegat onnittelevat voittajaa, vaikka olisi ollut tiukkakin kisa”, Santeri kehuu kannustavaa ilmapiiriä.



”Kun teet tulosta, saat WhatsAppin kautta välittömästi kollegoilta positiivista palautetta. Siitä tulee fiilis, mitä en ole löytänyt mistään muualta.” – Santeri

Koulutus ja vertaistuki takaavat onnistumisen

Sector Alarm tarjoaa kattavan koulutusohjelman aloittaville myyjille. Siksi aiemmalla työkokemuksella ei juuri ole merkitystä. Uusien työntekijöiden koulutus alkaa toimistolla maanantaina ja jatkuu tiistaina kentällä. Tämä “Step1” on ensimmäinen osa viisiosaisesta koulutuksesta, joka kestää kokonaisuudessaan kaksi vuotta. Ensimmäisen työviikkonsa aikana myyntiedustaja pääsee seuraamaan, kuinka kokeneemmat kollegat toimivat. Rohkeimmat aloittavat buukkauksen jo ensimmäisenä päivänä, mutta se ei ole välttämätöntä.

”Kyllä odotukseni ovat vähintäänkin täyttyneet ja oikeastaan ylittyneetkin.” – Jussi

”Kokeneempi työntekijä auttaa ja antaa asiakaskohtaamisen jälkeen palautetta”, Roosa kuvailee ensimmäisiä buukkauskertoja. Kuuntelemalla muiden myyntipuheita löytää itselleen sopivimman tavan viestiä. ”Perehdytys tulee luontevasti muiden työntekijöiden ja kokemusten kautta”, Santeri lisää.

Todistetusti hyvät etenemismahdollisuudet

Roosa Mäkelän mukaan hyvältä myyntiedustajalta vaaditaan tavoitteellisuutta, lannistumattomuutta ja kannustavuutta. Jussin mukaan yritys haluaa toimia kaikissa Suomen suurimmissa kaupungeissa. Tämä synnyttää erinomaisia etenemismahdollisuuksia. ”Tulemme palkkaamaan kenttämyyntipäälliköitä ja niiden oikeana kätenä toimivia tiiminvetäjiä. Kasvutarinoiden luominen on meille tärkeää ja arvojemmekin mukaista.” Urallaan nopeasti edennyt Jussi onkin tästä oiva esimerkki.

Yhden eteneminen avaa mahdollisuuksia myös muille. ”Siirtyessäni muihin tehtäviin yksi tiimini myyjistä nostettiin seuraajakseni kenttämyyntipäälliköksi”, Jussi kertoo. Eteneminen edellyttää luonnollisesti hyviä työsuorituksia, joten parhaansa kannattaa antaa, joka päivä. Myös Roosa ja Santeri ovat pistäneet merkille hyvät etenemismahdollisuudet. ”Ehdottomasti olen itsekin kiinnostunut etenemismahdollisuuksista”, Santeri myöntää.

Onnistumisia juhlitaan yhdessä

Kysymykseen siitä, mikä on Roosan Sector Alarm -uran ikimuistoisin kokemus, vastaus on selkeä: ”Heti toisen työviikon maanantaina kahdesta tapaamisesta tuli kaupat – ja vedin ne tapaamiset vieläpä englanniksi.” Santeri puolestaan muistelee lämmöllä ensimmäistä kauppaansa. ”Se oli kuin Roope Ankan ensilantti”, hän naurahtaa. ”Aloitin tammikuun alussa, jolloin oli 20 asteen pakkaset eivätkä ovet meinanneet aueta. Kun ensimmäiset kaupat tulivat ja sain apinan pois selästä, niin fiilis oli uskomaton”, Santeri muistelee.

”Työ on palkitsevaa monella muullakin tavalla kuin vain rahallisesti.” – Jussi

Jussin muistissa on parhaiten ensimmäinen asiakaskontaktinsa. Myös se on jäänyt mieleen, kun hänen tiiminsä rikkoi helmikuussa 100 kaupan rajan. ”Kun ennätyksiä rikotaan, niitä myös juhlistetaan”, hän toteaa.

Viisi syytä hakea Sector Alarmille

Kysyimme lopuksi haastateltavilta, miksi nimenomaan Sector Alarm on paras mahdollinen työpaikka myyntitöitä etsiville henkilöille. Esille nousivat seuraavat seikat:

• Hyvä yhteishenki ja kannustava ilmapiiri
• Etenemismahdollisuudet
• Kehittymismahdollisuudet
• Mahdollisuus olla osa kasvutarinaa
• Mahdollisuus edetä huippumyyjäksi ilman alan kokemusta