Murretaan myyntityön myytit

Oletko sinäkin ajatellut, ettei myyntityö ole sinua varten? Myyntityöhön liitetään usein vanhentuneita tai jopa vääriä mielikuvia.

Kysyimme Sector Alarmin myyntiedustajalta Jesseltä ja Team Leaderilta Rebekalta, mitä mieltä he ovat yleisimmistä myyntiin liittyvistä myyteistä. Ketkä olisivatkaan parempia asiantuntijoita myyntityön myyttien murtajiksi, kuin myyjät itse?

Lue tästä Rebekan ja Jessen ajatukset yleisimmistä myyntityöhön liitetyistä uskomuksista. Saatat yllättyä!

Myytti 1: Provisiopalkkaus ei houkuttele

Provisiopalkkaus herättää usein monenlaisia ajatuksia ja osa pyrkii välttämään tällaista
palkkamallia työpaikkaa hakiessaan. Rebeka ja Jesse pitävät provisiopalkkaa positiivisena
asiana, vaikka se alkuun mietitytti molempia.

- Mietin, saanko tehtyä kauppoja ja saanko palkkaa, Jesse muistelee.

Nyt hänen käsityksensä provisiopalkasta on kuitenkin muuttunut.

- Tiedän, mitä tietty palkka vaatii, eikä se vaadi taikatemppuja. Voin itse vaikuttaa siihen,
paljonko tienaan. Onnistuessani ei ole ylärajaa sille, paljonko voin tienata!

Myös Rebeka korostaa, että oikealla asenteella kuka tahansa onnistuu tienaamaan
provisiopalkkamallilla. Hän pitääkin provisiopalkkausta jopa yhtenä myyntityön parhaista
puolista.

- Provisiomalli luo kulttuurin, että haluaakin ylittää itsensä ja todennäköisesti sitten
ylittääkin. Tottakai se motivoi, että itsensä ylittämisestä palkitaan, Rebeka iloitsee.

Myytti 2: Myyntityö on tuputtamista

Myyntityötä on monenlaista ja eri työpaikoissa käytänteet vaihtelevat. Moni uskoo edelleen
myyntityön olevan tuotteiden tuputtamista asiakkaille. Myös Jesse ja Rebeka myöntävät, että
heillä oli ennakkoluuloja myyjän työstä ennen työn aloittamista. Jesse kertoo kuitenkin
ymmärtäneensä, ettei kukaan osta sellaista, jota ei halua.

- Myyjän on tärkeää keskustella asiakkaan kanssa tämän tarpeista ja haluista, kuunnella
tarkasti ja antaa niiden pohjalta vaihtoehtoja ja tarjouksia. Joku asiakas voi kokea
myyntipuheen pitämistä tuputtamisena, mutta se ei ole se idea. Kaupan ehdottaminen
kuuluu prosessiin, mutta tarkoitus ei ole luoda tuputtamisen tunnetta asiakkaille, Jesse
kiteyttää.

Myytti 3: Myyntityöllä on kyseenalainen maine

Myös Jesse kokee törmänneensä ennakkoluuloihin myyntityöhönsä liittyen. Oman
kokemuksensa kautta hän on kuitenkin saanut käännettyä asenteita positiivisempaan suuntaan.

- Usein luullaan, että myyjä on siinä ovensuussa myymässä jotakin. Todellisuudessa ovella
vasta kerrotaan asia ja sovitaan tapaaminen seuraaville päiville. Asiakkaan ei tarvitse
tehdä hätiköityjä päätöksiä, Jesse vakuuttaa.

Rebeka puolestaan on huomannut asenteiden myyntityötä kohtaan muuttuneen pikkuhiljaa
positiivisempaan suuntaan.

- Aikaisemmin tämä myytti on varmasti pitänyt paikkansa, mutta mielestäni alaamme
osataan jo arvostaa, Rebeka pohtii.

Myytti 4: Myyntityössä ei riitä haastetta

Edelleen myyntityötä saatetaan pitää työuralla väliaikaisena vaiheena, eikä
kehittymismahdollisuuksia aina tunnisteta. Tämän myytin Rebeka ja Jesse kuitenkin tyrmäävät
saman tien. Molemmat kertovat, että heille on jo työhaastatteluvaiheessa kerrottu Sector Alarmin
erinomaisista etenemismahdollisuuksista. Rebeka onkin jo edennyt Team Leaderiksi ja Jesse on
päässyt myyntipäällikkökoulutukseen.

- Harvassa työpaikassa kerrotaan näin selkeästi etenemismahdollisuuksista. Minusta
etenemismahdollisuudet Sector Alarmilla ovat siisti juttu, Jesse toteaa.

Myös Rebeka aikoo jatkossakin hyödyntää koulutusmahdollisuuksia.

- Mahdollisuus etenemiseen on tehty helpoksi, hän vahvistaa.

Vieläkö epäröit? Lähde mukaan Sector Alarmin huipputiimiin kokemaan myyntityön
mahdollisuudet itse! Sekä Rebeka että Jesse kokevat myyntityön olevan motivoivaa ja näkevät
itsensä työskentelevän myös tulevaisuudessa Sector Alarmilla. Kuten Rebeka kokemuksestaan
tietää kertoa, niin kokeilu kannattaa.

- Jos myyntiala yhtään kiinnostaa, niin kokeile ihmeessä!