Arvokasta työkokemusta myyntityöstä

Myynnin rekrytoija Katri Vaimaa aloitti uransa Sector Alarmin hälytyspalveluiden myyjänä. Työ antoi arvokasta kokemusta, onnistumisen elämyksiä ja erinomaista myyntiosaamista. ”En tiedä mikä muu työpaikka voisi olla sellainen, missä oppisi niin paljon niin lyhyessä ajassa”, hän sanoo.

- Kiva juttu, tervetuloa haastatteluun! Sector Alarmin myynnin rekrytoija Katri Vaimaa päättää hymyillen puhelun, jossa hän on juuri sopinut työhaastattelun mahdollisen tulevan myyjän kanssa.

Katri käy päivittäin läpi myynnin työhakemuksia, kontaktoi työnhakijoita, ja jos hakijan ja työnantajan toiveet tuntuvat kohtaavan, sopii haastatteluja myyntitehtäviin. Iso osa rekrytoijan arkea ovat myös erilaiset rekrytapahtumat, joissa ihmisiä pääsee tapaamaan kasvokkain ja kertomaan Sector Alarmin tarjoamasta myyntityöstä. Siitä Katrilla onkin vankka kokemus, sillä ennen nykyistä työtään hän työskenteli Sector Alarmin kenttämyyjänä.

- Parasta kenttämyynnissä oli, kun pääsi kasvotusten tekemään myyntityötä ja työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa. Ja samalla koko ajan kehittämään omia myyntitaitoja ja oppimaan oikeaa myyntityötä, hän kertaa kokemuksiaan.

Katri oli tradenomiopintojensa loppusuoralla, kun hän ensimmäisen kerran tutustui Sector Alarmiin koulun rekrytointitapahtumassa. Kipinä syttyi saman tien.

- Kiinnostuin ihan älyttömästi yrityksestä ja halusin kuulla lisää. Koin, että myyntityössä on valtavasti mahdollisuuksia, Katri muistelee saamaansa ensivaikutelmaa,

Jokainen kohtaaminen on erilainen

Kenttämyynnissä Katrin työpäivä alkoi tyypillisesti iltapäivällä oman tiimin kokoontumisella. Yhdessä käytiin läpi päivän tehtävät ja tunnelmat ja lähdettiin asiakastapaamisiin. Työpäiville tyypillistä oli myös se, että jokainen asiakaskohtaaminen oli erilainen. Asiakkaiden elämäntilanteet ja tarpeet vaihtelivat, kuten myös toiveet hälytysjärjestelmän suhteen.

- Työkaverit olivat ihan mahtavia, samoin fiilis, kun toimistolle mentiin ja sieltä lähdettiin yhdessä. Ja vaikka joka päivä myytiin samaa palvelua ja kerrottiin periaatteessa samoista asioista, ei työ ollut millään tavalla yksitoikkoista. Jokaiseen asiakastapaamiseen piti asennoitua uudella tavalla, Katri kertoo.

Työn merkityksellisyys oli Katrille tärkeää. Kotien ja perheiden turvallisuutta lisäävästä palvelusta oli mukava kertoa.

- Oma koti ja perhe ovat kaikille tärkeitä asioita. Tällä palvelulla niiden suojaaminen on tehty helpoksi. Kun vaan menet kertomaan siitä ja olet avoin, oma itsesi, voit saada paljon aikaan, hän kuvailee.

Myyntikoulutusta perehdytyksen jälkeenkin

Vaikka myyntityöhön pääsi tarttumaan nopeasti, kylmiltään ei kenenkään tarvinnut ryhtyä hommiin. Sector Way Academy antoi hyvän perehdytyksen uusille työntekijöille. Palvelu ja tuote käytiin perusteellisesti läpi, minkä lisäksi myyjiä valmennettiin itse myyntitilanteeseen, miten kohdataan asiakas ja kerrotaan palvelusta. Koulutusta ja valmennusta saatiin koko ajan perehdytysvaiheen jälkeenkin – tiimissä harjoiteltiin myyntitilanteita ja asentajat kävivät esittelemässä, miten laitteiston eri osat toimivat.

Kaikkein tärkein apu työssä menestymiseen oli Katrin mukaan kuitenkin oma tiimi.

- Meillä oli tosi hyvä porukka, kannustava ilmapiiri ja tervettä kilpailua, kun jokainen halusi olla toista parempi. Fiilis oli katossa, kun kilpailtiin toisia vastaan, Katri nauraa.

- Keskinäisestä kilpailusta huolimatta tiimin tukeen saattoi aina luottaa, hän kiittää.

”Arvokasta työkokemusta mille alalle vaan”

- Myyntiosaamista tarvitaan kaikkialla – kun hakee töihin, hakee kouluun, myy omia ajatuksia ja ideoita kavereille ja muille. Kenttämyynnistä saa arvokasta työkokemusta mille alalle vaan. On ihan sama mikä on tulevaisuudessa oma polku ja oma tie, myyntikokemuksesta on vain pelkkää hyötyä, Katri kuvailee, eikä epäröi suositella myyntityötä Sector Alarmilla:

- Kun tahtoa riittää, tähän työhön on helppo tulla vaikka ilman työkokemusta. Se, mitä tarvitaan, on rohkeaa asennetta, halua oppia ja menestyä ja tehdä töitä sen eteen. Esimiehiltä, toisilta myyjiltä ja kaikilta muiltakin saa todella paljon arvokasta oppia. En tiedä mikä muu työpaikka voisi olla sellainen missä oppisi niin paljon niin lyhyessä ajassa, hän painottaa.

Millainen ihminen sitten sopii myyntityöhön?

- Sellainen, joka haluaa olla ihmisläheisessä asiakaspalvelutyössä. Kunnianhimoinen, ei mene sieltä mistä aita on matalin, haluaa oikeasti oppia uutta ja on kehittymishaluinen, Katri listaa hyvän myyjän ominaisuuksia ja kannustaa rohkeasti kokeilemaan:

- Tässä työssä pärjää iästä riippumatta, eikä tätä työtä opi kuin tekemällä.

Myyntityö toi itsevarmuutta

- Itselleni tärkein oppi kenttämyynnistä on varmaankin se, että olen saanut lisää itsevarmuutta omaan tekemiseen ja sanomiseen, myyntitaitoni ovat vahvistuneet, enkä jännitä esiintymis- tai esittelytilanteita yhtään, Katri pohtii.

Katrin keräämä kokemus siivitti hänet seuraavalle askelmalle urapolulla. HR-puoli, markkinointi ja rekrytointi olivat kiinnostaneet Katria jo opiskeluvaiheessa ja kun myynnin rekrytoinnin paikka avautui, loksahti kaikki kohdalleen.

- Tykkään tästäkin työstä tosi paljon ja tunne vaan vahvistuu koko ajan enemmän. Työ on sekä haastavaa että palkitsevaa, hän kuvailee.

Ensikohtaamisella syttynyt kipinä Sector Alarmia kohtaan ei ole sammunut.

- Olen vieläkin ihan innoissani, Katri iloitsee.