
Näin toimii Sector Alarmin hälytyskeskus – tutustu tiimiin turvallisuutesi taustalla
Sector Alarmin hälytyskeskus on monelle asiakkaalle näkymätön, mutta äärimmäisen tärkeä osa kodin turvallisuutta. Kun palovaroitin aktivoituu, murtoyritys havaitaan tai kun vesivuoto yllättää, hälytys ei jää järjestelmän sisään. Se etenee saman tien Sector Alarmin hälytyskeskukseen, jossa koulutettu päivystäjä reagoi hälytykseen vain muutamissa sekunneissa – riippumatta kellonajasta tai siitä, onko kyseessä arkipäivä vai juhlapyhä.
Hälytyskeskus on valmiudessa ympäri vuorokauden – joka päivä
Hälytyskeskuksessa työskentelee ammattilaistiimi, jonka ainoa tehtävä on varmistaa asiakkaiden turvallisuus. Päivystäjät tekevät 12 tunnin päivä- ja yövuoroja viiden hengen tiimeissä – myös silloin, kun muu maailma nukkuu, lomailee tai viettää joulua.
Päivä- ja yövuorot eroavat toisistaan muun muassa hälytysten määrissä – öisin hälytyksiä tulee vähemmän, mutta ne ovat usein vakavampia, erityisesti viikonloppuisin. Vaikka työvuorot vaihtelevat, tunnelma tiimissä on vakaa ja lämmin. ”Hyvä työilmapiiri ja joustavat vuorot tekevät tästä työstä mielekästä”, hälytyskeskuspäivystäjä Maksim kertoo.
Hälytyskeskuspäivystäjän työ vaatii hyvää paineensietokykyä, selkeää viestintätaitoa ja tilannetajua. Eri asiakkaiden kanssa kommunikoidaan päivän aikana paljon, ja välillä huumorikin helpottaa tilannetta – etenkin tuttujen yritysasiakkaiden kanssa, joiden kanssa voidaan jo naurahtaa tutuksi tulleille aiheettomille hälytyksille.
”Meillä on avoin ja matalan kynnyksen tiimi. Esihenkilöt ja kollegat ovat koko ajan samassa tilassa, ja tukea saa aina kun tarvitsee”, Aino kuvailee työyhteisöään.
Näin hälytyksiin reagoidaan hälytyskeskuksessa
Kun hälytys laukeaa, kodin sireenit alkavat huutaa ja tieto siirtyy hälytyskeskukseen. Hätätilanteissa nopeus on avainasemassa, ja siksi Sector Alarmin hälytyskeskus reagoi tilanteisiin keskimäärin alle 10 sekunnissa.
Ensimmäisenä päivystäjä ottaa yhteyttä asiakkaaseen varmistaakseen tilanteen ja asukkaiden turvallisuuden. Samalla tarkistetaan tilanne kameraliiketunnistimien tai videomateriaalin avulla. Jos uhka on selvä tai tilanne jää epäselväksi, paikalle lähetetään joko vartija tai suoraan viranomaiset.
Saapuvasta hälytyksestä ei ikinä tiedä etukäteen onko kyseessä todellinen hätätilanne vai aiheeton hälytys. Siksi jokainen hälytys lähdetään käsittelemään kuin se olisi todellinen hätätilanne. Yleisimpiä ovat murrot, palohälytykset ja vesivuodot, mutta toisinaan vastaan tulee myös vakavia henkilökohtaisia kriisejä.
Hälytyskeskuspäivystäjä Ainolle yksi mieleenpainuvimmista tilanteista on ollut kotiväkivaltatilanne, jossa uhri oli yhteydessä hälytyskeskukseen Sector Alarmin liikuteltavan puheyksikön kautta. Tilanteessa häntä pystyttiin tukemaan ja ohjaamaan turvaan samalla kun paikalle lähetettiin viranomainen selvittämään tilanne. ”Tällaisissa hetkissä tietää, että tällä työllä on iso merkitys”, kertoo Aino.
”Tilanteet, joissa asiakas on esimerkiksi ulkomailla hälytyksen sattuessa ja saamme välitettyä rauhoittavan viestin, että vartija on matkalla tarkastamaan tilannetta, ovat hetkiä, jolloin oman työn merkitys todella konkretisoituu”, Maksim kertoo.
Hälytyskeskuspäivystäjä Kimmo nostaa esiin tilanteen, jossa hälytyskeskus reagoi alkavaan tulipaloon: ”Eräässä tilanteessa pelastettiin savuisesta talosta kolme koiraa. Tällaiset hetket jäävät mieleen.”
Teknologiaa ja turvaa tiukimpien standardien mukaan
Sector Alarmin hälytyskeskus ei ole mikä tahansa valvontatila – se on rakennettu huippuluokan turvallisuusteknologian ympärille. Keskus on Suomen ensimmäinen EN 50518:2019 -standardin mukainen hälytyskeskus, mikä kertoo sen täyttävän Euroopan tiukimmat vaatimukset valvonnalle, varautumiselle ja toiminnan jatkuvuudelle.
Tämä teknologian ja turvallisuuden yhdistelmä takaa sen, että hälytyksiin voidaan reagoida nopeasti ja toimintavarmasti – tilanteessa kuin tilanteessa.
Näkymätön tiimi, joka tekee turvaa näkyväksi
Kun valitset Sector Alarmin kodin hälytysjärjestelmän, et saa pelkästään teknologiaa – saat tiimin, joka valvoo turvallisuuttasi 24/7. Ammattilaiset, jotka eivät säikähdä hälytystä, vaan ovat paikalla silloin, kun heitä eniten tarvitaan.
Kimmo kiteyttää työn merkityksen näin: ”Tämä työ tuntuu merkitykselliseltä, koska tässä voi oikeasti auttaa ihmisiä – ja se tehdään osaavien ammattilaisten ja hyvän työilmapiirin keskellä.”
Haluatko tietää lisää kodin hälytysjärjestelmästä? Vastaa muutamaan kysymykseen ja jätä tarjouspyyntö!