Hälytyskeskus on aina valmiudessa: Kun hälytys tulee, päivystäjä ottaa tilanteen haltuun

Hälytyskeskus on aina valmiudessa: Kun hälytys tulee, päivystäjä ottaa tilanteen haltuun

Julkaistu: syyskuuta 01, 2021 Kirjoittaja  Nancy Lindroth

Sector Alarmin hälytyskeskuspäivystäjä Thomas Erikssonin työvuoroissa tilanteet vaihtelevat. Työssä tarvitaan päätöksentekokykyä, tilannetajua ja pelisilmää sekä hyviä työkavereita, kahvia ja lauantaisin pizzaa.

Keskellä yötä suuri osa suomalaisista nukkuu. Sector Alarmin toimitiloissa on muuten hiljaista, mutta hälytyskeskuksessa äänimerkit ja vilkkuvat valot päivystäjien tietokoneiden ruuduilla kertovat, että asiakkaan luona hälytys on lauennut. Siitä käynnistyy prosessi, jossa hälytyskeskuspäivystäjällä on keskeinen rooli

- Kun hälytys tulee, hälytyskeskuspäivystäjä ottaa tilanteen haltuun, sanoo Thomas Eriksson, joka työskentelee hälytyskeskuspäivystäjänä Sector Alarmin hälytyskeskuksessa.

 

Hälytyskeskuksessa kaikki tilanteet selvitetään

Sector Alarmin sydän on 24 tuntia vuorokaudessa päivystävä hälytyskeskus, jossa turvallisuusalan ammattilaiset ovat jatkuvasti valmiina vastaamaan erilaisiin hälytystilanteisiin. Työtä tehdään päivä- ja yövuoroissa ja paikalla on aina useampi päivystäjä.

Thomas Erikssonin työvuoro alkaa yleensä samalla kaavalla: kahvimuki käteen, tietokone päälle ja sovellukset auki. Siitä eteenpäin työpäivän sisältö on kuitenkin joka kerta erilainen.

- Prosessit on määritelty tarkasti, mutta usein tarvitaan tilannekohtaista harkintaa, miten missäkin tilanteessa toimitaan.

Hälytyksen tullen ruudulla näkyy, mistä hälytysjärjestelmän laitteesta hälytys on lähtöisin. Tilanteen selvittämistä auttaa, jos tilassa on hälytyksestä aktivoituva kamera.

- Kamerailmaisin on tosi hyvä. Siitä näkee heti, mistä on kyse. Esimerkiksi, jos kuvassa nähdään paljon savua, voimme hälyttää palokunnan paikalle, Thomas kertoo.

Aina hälytys ei tarkoita vaaraa:

- Kaikkein tyypillisin hälytystilanne on onneksi väärä hälytys.

Arkiaamut ovat otollista aikaa aiheettomille hälytyksille, kun henkilökunta tulee työpaikoille ja näppäilee hälytysjärjestelmän koodin väärin tai kun kotia yön ajan suojannut kotona-tila eli niin sanottu kuorisuojaus unohtuu päälle, kun ovi avataan.

- Tyypillinen aamuisin tuleva väärä hälytys on sellainen, että kotona on ollut kuorisuojaus päällä ja se sitten unohdetaan. Lähdetään hakemaan aamun lehteä ja päästetään koira pihalle, on aika yleinen kombo, Thomas naurahtaa.

 

Nopea reagointi ja hyvät hermot ovat tarpeen

Thomas Eriksson valittiin Suomen ensimmäisessä Sector Alarm Awards –gaalassa Vuoden Luottopelaajaksi. Mitä hälytyskeskuspäivystäjän työ vaatii Luottopelaajan mielestä?

- Asiakaspalveluhenkisyyttä, hyviä hermoja ja etenkin kykyä mukautua tilanteeseen, Thomas listaa ja jatkaa:

- Tässä työssä tarvitaan nopeaa reagointia, jämptiyttä ja kykyä tehdä itsenäisiä päätöksiä. Ja samalla hyvää pelisilmää,

Thomas päätyi turvallisuusalalle aluksi armeijan jälkeen kesätöihin. Sotilaspoliisina palvellut mies suoritti vartijakortin ja päästyään opiskelemaan historiaa, jatkoi töitä opintojen ohella. Hälytyskeskuspäivystäjänä Thomas on työskennellyt jo useamman vuoden. Vuorotyö sopii yliopisto-opiskelijan elämäntilanteeseen.

- Työvuorot on saatu tosi hyvin sopimaan luentoaikatauluihin. Joustoa on puolin ja toisin. Olen itse valmiina paikkaamaan sairaustapauksia nopealla aikataululla ja sitten taas saan itse hyvin vapaata esimerkiksi ainejärjestön aktiviteetteihin, Thomas kiittää.

Vaativa työ hälytyskeskuksessa on muovannut Thomaksen opiskelutapoja.

- Opiskelutöiden deadlinea ei tarvitse panikoida, sillä rationaalinen tapa toimia ja hoitaa asioita auttaa suoriutumaan hyvin. Enkä ota stressiä pienistä asioista, hän miettii.

 

Hälytyskeskuksessa vietetään joulut ja juhannukset

Sector Alarmin hälytyskeskuksen työntekijöistä valtaosa on työskennellyt alalla pitkään. Vastuullisessa työssä ja mukavassa työyhteisössä viihdytään – harva lähtee ja moni haluaa tulla mukaan. Porukalla on hyvä henki ja työkavereita huomioidaan arjessa.

- Jos työkaverilla on yllättäviä menoja, muut vaihtavat joustavasti työvuoroja. Kiva tapa on sekin, että iltavuoro keittää valmiiksi kahvia aamuvuorolle. Ja lauantaisin tilataan usein pizzaa, Thomas kertoo.

Työkavereiden kanssa jaetaan myös joulut, juhannukset, vaput, uudetvuodet ja muut juhlapäivät. Myös Thomas on viettänyt monet juhlapyhät työn merkeissä.

- Usein juhlapyhinä on mukavan rauhallinen tunnelma. Juhlapäivä näkyy meilläkin esimerkiksi tarjoiluissa. Vappuna nautitaan munkkia ja simaa ja jouluaattona voi nauttia jouluateriasta läpi yön, hän kuvailee.

Koska hälytyskeskus on jatkuvasti valmiudessa ja jotkut päivystäjistä aina työvuorossa, ei yhteistä vapaa-aikaa voi koskaan viettää koko työporukan voimin. Sitä suuremmalla syyllä tärkeää on työpaikalla vietetty yhteinen aika.

- Työyhteisön tuki on tässä työssä todella tärkeää. Moni meistä on tehnyt pitkään töitä yhdessä. Täällä tuetaan toisiamme, tunnetaan toisemme ja viljellään yhteistä huumoria, Thomas kertoo.

Huumori on pitkän yhteisen ajan jälkeen nivoutunut omanlaisekseen. Porukalla on tapana tehdä pieniä jäyniä seuraaville vuoroille, erityisesti esimiehille.

- 12 tunnin vuoroja ei jaksa tehdä ihmisten kanssa, joiden kanssa ei ole kivaa. Tässä työssä ollaan niin tiiviisti yhdessä.

 

Parasta on asiakkaan auttaminen hälytystilanteessa

- Asiakkaalle on helpottavaa tietää, että oli ajankohta mikä tahansa, aina on auttamassa toinen ihminen, joka tietää, miten toimia, sanoo Thomas.

Vaikeissakin tilanteissa hälytyskeskuspäivystäjä pysyy rauhallisena.

- Joskus asiakkaita pitää rauhoitella. Oma ammattitaito on siinä apuna, kun kerrotaan asiakkaalle rauhallisesti, rauhallisella äänellä mikä tilanne on. Usein tilanne tuntuu asiakkaasta pahemmalta mitä se onkaan.

Parasta työssä on Thomaksen mielestä asiakkaan auttaminen:

- Ehkä palkitsevinta on, kun voi auttaa asiakasta vielä vähän pidemmälle. Kun hälytys on kuitattu ja akuutti vaara on ohi ja yhdessä asiakkaan kanssa selvitetään, mitä kannattaa tehdä seuraavaksi.

- Yksi tärkeimmistä, ellei tärkein tehtävämme on olla asiakkaan tukena ongelmatilanteessa, Thomas kiteyttää hälytyskeskuksen roolin.

Haluatko tietää lisää Sector Alarmin kodin hälytyspalvelusta? Vastaa muutamaan kysymykseen ja jätä tarjouspyyntö!

Lue seuraavaksi Hälytysjärjestelmä pelasti juuri remontoidun keittiön vesivahingolta